slöja.

Jag satt på bussen på väg hem igår. Det passerade en vacker, svart, muslimsk kvinna som bar slöja. Hon mötte en dam (ca 45-50 år) som bokstavligen talat vände sig om och stannade och tittade (och jag tvivlar på att hon beundrade kvinnans skönhet). Hon stod där och gapade efter kvinnan som tittade ned i marken och gick vidare. Hon såg nästan sårad och rädd ut. Min fråga blev nu, hur ser vi egentligen på varandra? Hur behandlar vi varandra. Det handlar inte bara om den muslimska kvinnan kontra den svenska tanten. Det handlar om hur vi ser på varandra i skolan/ på jobbet osv. Vi människor tittar nog ofta snett på varandra utan att vi tänker på det. Jag tror ofta att jag aldrig har tittat snett på en människa, sen när jag ser sådant som jag såg igår så inser jag att jag gör nog det, utan att tänka på det, precis som tanten igår. Jag tvivlar på att hon tänkte på att hon stannade och tittade efter kvinnan. Jag tvivlar också på att hon egentligen ville att någon skulle se hur chockad hon var när hon såg kvinnan, för var det något hon var så var det chockad.

Jag säger inte att hon inte var medveten om att hon tänkte på kvinnan, men hon var nog inte medveten om att människor faktiskt märkte det.

Vad ska vi göra då? Jag vet inte säkert. Vem vet det? Men vi kanske ska göra som Frank Outlaw sa?

Watch your thoughts; they become words.
Watch your words; they become actions.
Watch your actions; they become habits.
Watch your habits; they become character.
Watch your character; it becomes your destiny.


Kanske är dags att tänka på det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0