Hur mycket makt har Gud egentligen?

Jag har saknat inläggen med ett verkligt innehåll, så jag tänkte försöka dra igång med sånt igen..

Media, politiker, multinationella företag etc. Alla har gott om makt. Men över dem sitter Gud. Det är lätt att glömma bort. Många verkar ha gjort det. Men jag antar att det är det som är sekularisering. Att människor kommer bort från Gud och på något sätt glömmer bort honom. Det är tragiskt. Väldigt tragiskt. Vi glömmer bort vår herre och skapare. Vi glömmer bort han som skapade jorden och månen, han som lät solen lysa över oss och han som lät våra ögon se dagens ljus.

Okej, jag kan fortsätta utläggningen om vem Gud är i en evighet. Men jag ser ingen mening med det. Men å andra sidan ser jag en mening med att diskutera hur mycket makt Gud egentligen har över oss människor. Nu kommer alla som inte tror på Gud säga "ingen alls, för OM han finns så gav han oss fri vilja". Men jag menar, är det verkligen sant. Jag är övertygad om att Gud finns och att han gav oss fri vilja, men det där första. Det där om att Gud inte kan påverka oss. Är det verkligen sant? Om man som troende kristen faktiskt lyssnar på Gud så påverkas man. Och i vardagen tror jag att alla påverkas. Vi har ju fortfarande någon form av moral som säger till oss att "nej, du borde kanske inte göra det där". Jag tror att det är Gud. Jag tror faktiskt det. Hur hemskt ni än tycker att det låter så tror jag att Gud är med oss varje dag och påverkar våra val. Därför tror jag också att Gud har makt över människor. Massor av makt. Vilket i slutändan gör att han kan påverka mycket mer än vad vi tror från första början.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0