Jesus - Förnekelse och förlåtelse.

Vi kan börja det här inlägget med en liten info-grej. Jag skapar nu inte bara en utan två nya kategorier. Bön och Wero berättar om sin tro. Den först nämnda kommer inehålla böner (det kunde ni inte ha trott va?) och den andra kommer innehålla allt jag nu skriver om min tro, alla inlägg om Jesus, Gud och allt annat som handlar om tro helt enkelt. Det inlägg ni läser just nu kommer hamna i just den kategorin.



Till själva ämnet så att säga.
Jesus - föraktad och pinad
De senaste dagarna har jag följt en tråd i forumet på helgon, tråden handlar om hurvida Jesu lärjungar var lögnare (eller den handlade om det en gång i tiden i alla fall). Tomas är med och skriver i tråden och jag läste ett inlägg som han har skrivit för en liten stund sen, och det gav mig massor av inspiration till att skriva det här inlägget. Jag kommer nu citera Tomas inlägg:
"föraktad av alla
av alla tusentals beundrare han hade medan han predikade, hur många stod upp för honom när han vandrade mot golgata? inte ens petrus, en av hans allra närmaste vänner som dessutom bara några timmar tidigare lovat att följa jesus "till och med i döden", stod upp för honom."

Plötsligt insåg jag att jag ofta, framför allt när jag har varit på läger/festival/whatever och kommit in i någon form av läger-kristenhet (som jag pratade om någon gång i våras) och allt är allmänt halleluja. I alla fall, då tenderar jag ofta att säga till Jesus att jag alltid kommer följa honom. Oavsett vad som händer. Men det Tomas skrev i sitt inlägg fick mig att tänka lite. Skulle jag verkligen följa Jesus om någon stog med en pistol i pannan på mig och frågade om jag trodde på Gud. (Det är ganska självklart att man i en sådan situation skulle få en kula i skallen om man svarade ja, ifall att ni inte fattade det) Skulle jag verkligen säga ja? Jag tror faktiskt inte det... Kalla det att jag har en svag tro, det skulle jag nog göra om det var någon annan som sa det. Men så fort personen med pistolen gått därifrån så skulle jag troligtvis falla ner på knä och be Jesus om förlåtelse. För, precis som Tomas skrev senare i inlägget:
"pinad av gud
jag är rätt övertygad om att det inte direkt är mysigt att plötsligt få hela världens synd kastad över sina skuldror. "

Jesus tog alltså alla världens synder på sina axlar när han dog på korset. Det lär ha blivit ganska tungt... Det finns en youtube video som illustrerar det där grymt bra, men jag hittar den inte just nu tyvärr. Men i alla fall. Jag skulle definitivt räkna det som en synd att jag förnekar Jesus när jag som mest borde bekänna honom. Men halva poängen med Jesus är att han dog på korset för våra synder. Han lär få spendera en ganska lång tid i helvetet, men vad spelar det för roll? Han gjorde det för oss. Av kärlek. Jesus kunde ha kallat på en hög änglar som visst hade räddat honom, men då hade vi dött istället. Det är vad jag skulle kalla att offra sig för laget.

Förnekelse - förlåtelse
Vi kan förneka, smutskasta, håna göra vad vi vill. Jesus kommer ändå alltid att förlåta oss. Sen att vi kanske i alla fall behöver försöka förbättra våra misstag, men Jesus förlåter oss, av kärlek.

Jag failar att få fram min poäng igen tror jag, men ja, vi kan ju alltid hoppas att det ger er något..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0