I'll Build a Stairway To Paradise

Satt och lyssnade på I'll build a stairway to paradise på bussen i morse, insåg att den säger mig massa nya saker hela tiden. Det är helt sjukt. Slänger in texten och en youtube video på den i alla fall.


All you preachers who delight in panning the dancing teachers
Let me tell you there are a lot of features
Of the dance that carry you through the gates of Heaven

It's madness to be always sitting around in sadness
When you could be learning the steps of gladness
You'll be happy when you can do just six or seven

Begin today, you'll find it's nice
The quickest way to paradise
When you practice, here's the thing to do
Simply say as you go...

I'll build a stairway to paradise
With a new step every day
I'm going to get there at any price
Stand aside, I'm on my way
I've got the blues and up above it's so fair
Shoes, go on and carry me there
I'll build a stairway to paradise
With a new step every day

I'll build a stairway to paradise
With a new step every day
I'm going to get there at any price
Stand aside, I'm on my way
I've got the blues and up above it's so fair
Shoes, go on and carry me there
I'll build a stairway to paradise
With a new step every day

Nu ska jag vara djup och tolka det här.
Första tre raderna tror jag egentligen handlar om att folk är väldigt bra på att säga "nej, men det där kommer inte gå bra" fast det i själva verket hade gått skitbra om man bara hade försökt. Och jag tror att det är det han försöker säga (okej, det är ganska väldigt obvious) I andra strofen (jag vet inte vad det heter på svenska. stanza på engelska.. hjälp mig någon?) så pratar han om hur dumma vi är som sitter här hela dagarna och är deprimerade över allt som har failat när vi egentligen lika gärna kunde vara ute och försöka dansa oss till himlen (som i min värld just nu är en metafor för att vi ska göra vad vi vill). "you'll be happy when you can do just six or seven" tror jag betyder att vi inte ska sikta på stjärnorna innan vi har kommit upp till hustaket. Man måste ta saker i mindre omgångar än vad vi gör, oftast så sätter i alla fall jag upp ett mål som är grymt svårt att uppnå och så lyckas jag nästan istället för om jag hade siktat lite lägre till en början.

Att vi ska börja idag och att "you'll find it's nice" är inte så svårt att förstå, och det är klart att det är den kortaste (ev snabbaste, beroende på mål) vägen till målet att göra det enkelt för sig. Och att man hela tiden, medan man jobbar för att nå målet försöker övertala sig själv till att "hey, jag gör det här för att jag har ett mål, jag vill uppnå något" tror jag är väldigt viktigt. Jag vet själv att jag ibland när jag sitter på lektioner och liknande och verkligen inte orkar tänker "varför gör jag det här?" "jo, för att jag har ett mål, jag ska gå klart gymnasiet, få betyg som räcker och sen ska jag göra något vettigt med mitt liv." Och tro mig, det funkar. Det är så mycket lättare att vara effektiv och göra bra ifrån sig när man vet att det ger resultat.

Låtens refräng handlar i grund och botten om att man helt enkelt ska berätta för sig själv att man är bra och man fixar det här, vad det nu är man ska göra.

Jesus, jag vet att jag är ett svin ibland. Och jag vet att ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att det jag tror att du försökte säga till mig i morse faktiskt var sant. Jag tror verkligen att det var så, jag vill verkligen tro att det var det du menade. Gud. Om det var det så blir jag grymt glad. Eller egentligen blir jag nog mest lättad. Gah. Gud ge mig svar. Ge mig klara svar.
Amen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0