Svar till Jenny (återigen så handlar det om sex före äktenskapet)

Jenny kommenterade samma inlägg som Johanna kommenterade. Skillnaden var att Jenny i fråga inte höll med mig alls.. Jenny skrev: "Jag vill inte vara elak mot dig, jag vill bara kommentera vad jag tycker om ämnet och om vad du tycker. Som den ateist som jag är så tror jag självklart inte att Gud har något med sex att göra. Därför är detta med inget sex innan äktenskap bara skit om man ser det på ditt sätt. Annars är det ganska gullit. Om du är det kristne som har den tron att gud skapade människorna, så skapade han också kvinnans och mannen könsorgan. Sex är mer än det. Det handlar om fysikt och psykiskt njutning och därför har Gud ingeting med saken att göra. Han har inte skapat det mentala hos dig, hos ingen. Att man "blir ett med sin partner" vad är det? ännu en gång det handlar om njutning med varandra och inget annat än det. Visst tycker jag det är fel och synd om dem som har sex för bekräftelse, det är fel sett att få det eftersom man inte skulle må bättre av det, i så fall lurar man sig själv till det medans man låter sig bli uttnjutnad. Och jag tycker det är tragiskt att 14 åringar går runt och knullar runt, de är för små. Men varför ska man inte få göra det som äldre? Jag anser att sex är viktigt om man trivs mycket med det. Man mår bra mentalt av det om man inte använder sig utav det på fel sätt. Gud gav oss inte våra känsorgan för att bli " ett tillsammans " med våra partner eller för att skapa barn, utan för att njuta. Och det ska man få göra vare sig man har förhållande eller ej. Jag tycker att man ska få ha sex med vem man vill och hur man vill,som hetrosexuell och homosexuell. Alla har vi känslor och behov, bara man inte mår dåligt av det."

Jag förstår självklart att du inte ser på sex på samma sätt som jag eftersom Gud är en del av mitt sexliv, medan han uppenbarligen inte får vara med i ditt eftersom du inte ens tror på honom. Och visst, jag kan respektera det. Men om vi nu opponerar att Gud finns så skapade han människan precis som vi ser ut. Varje enskild individ skapade han, rätt mycket att göra och så. Men vaddå att Gud inte skapade det mentala hos oss? Om han skapade oss till kropp så skapade han oss också till själ. Annars faller ju hela tron i och med det. Skulle Gud i så fall ha skapat ett tomt skal av ingenting för föräldrarna att leka med? Det tror inte jag. Gud skapade oss, med en själ och med en plan sen är det upp till oss att göra vad vi vill med våra liv även om tanken är att vi ska göra vad han skapade oss för att göra.

Det är klart att man mår bra av sex, om man njuter av det och inte gör det för bekräftelse etc. MEN det är inte förrens man blir ett med sin partner som man kan skaffa barn eller njuta för den delen. Jag säger som en av mina föredetta pastorer sa "det är väl inte mitt fel att folk springer runt och är kåta?" - för visst, folk får ha sex med vem de vill, när de vill, men de kommer inte må bra av det, hur mycket de än njuter, för man mår inte bra i längden av att ha sex med allt och alla hela tiden oavsett hur gammal man är och oavsett vad det är för människor man ligger med, det krävs kärlek och tillit för att sex ska bli bra.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Okej, läste =)

2009-07-07 @ 10:51:18
URL: http://fulanka.blogg.se/
Postat av: Jenny

en fråga bara, du säger att gud skapar varje individ, både som kropp och själ men jag förstår inte hur det hänger ihop om vi tänker på hur ett foster skapas och utvecklas hos mamman, är det gud som skapar fostret eller är det DNA och naturutvecklingen? Du kanske menade något annat och att jag missuppfattade. Men som jag tänker och uppfattade det så går inte alls han skapelse ihop med hur ett foster utvecklas hos en kvinna.Och hur kan jesus älska alla? Är det inte gud i så fall? För Jesus är död eller i en kristens tro, en avbild av gud, då kan man lika gärna säga att Gud älskar en?Om det inte är för mycket begärt får jag ställa frågan om hur du ser på homosexuella? och detta om att de ska gifta sig i kyrkan. Jag känner till de troende som är enormt emot det och om du inte skulle ta illa upp skulle jag vilja veta vad du tycker =) Alltså detta jag skriver vill jag inte trycka ner dig för. Trots att jag är ateist så är jag interesserad av religion och gillar att diskutera det=)

2009-07-07 @ 11:19:20
URL: http://fulanka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0