Sex före äktenskapet - vad är egentligen ett äktenskap?

Jag har för mig att jag har skrivit om det här förut på bloggen, men man vet aldrig. Hur som helst. Jag hade en diskussion med en tjej på jobbet idag om hur det är att vara kristen och hur man som kristen ser på sex. Problemet är bara att jag inte tror att jag är så exemplarisk på den punkten.

Jag tror att sex är något speciellt, vilket är en väldigt trendig tanke typ alla tjejer skriver just nu att "sex är en speciell sak som man bara delar med speciella personer!" - min spontana tanke blir då att "nehe, kom ni på det  nu? Det handlar om att han ska köra upp sin penis i din vagina, det är klart att det är speciellt!" Ja, jag får säga så även om jag är kristen så påpeka det inte ens. Hur som helst, alla här vet vad sex är, om inte så beskrev jag det precis. Visst, han kan stoppa sin penis i andra hål också, men rent fysiskt så är inte sex så mycket mer. Det handlar mer om det psykiska. Nu tycker ni att "men man ska få orgasm osv." och visst, det är klart, sex utan orgasm är rätt värdelöst sex. Men helt ärligt, hur mycket av en orgasm sitter inte i huvudet? Jag kan inte få orgasm om jag inte vill, och redan då sitter nästan allt i huvudet..

 Men det här inlägget handlar inte om sex, det handlar om varför sex är speciellt och vad ett äktenskap egentligen är. Sex är speciellt för att när han stoppar in sin penis i din vagina (shit vad eum.. konstigt det låter?) så blir ni ett, ni kan liksom inte komma närmare varandra än så. Och Gud gav det här till människan av en anledning och den anledningen var inte för att vi skulle springa runt och knulla med alla vi ser. I 1 mos 2:23-24 så pratas det om att mannen och kvinnan är ett och varför. "Då sade mannen: >>Den här gången är det ben av mina ben, kött av mitt kött. Kvinna ska hon hete av man är hon tagen.<< Det är därför en man lämnar sin far och sin mor för att leva sin hustru, och de blir ett." Observera att de blir ett, inte i äktenskapet, det tror jag inte, utan i samlaget. Äktenskapet tror jag är till för att man ska göras till ett inför Gud, genom Guds välsignelse och det är inte det som ett äktenskap handlar om idag. Idag handlar äktenskapet om de lagliga rättigheter man får genom att skriva på ett papper, det gör det inte i Bibeln. Jag tror mycket väl att man kan få Guds välsignelse utan att prästen står och välsignar en.

Eftersom vi i Sverige har ett helt annat äktenskap än det som beskrivs i Bibeln så tror jag inte heller på att vi behöver invänta det svenska "äktenskapet" för att ingå det kristna "äktenskapet". Det hela känns rätt fånigt. Istället så förespråkar jag bön. Bön ger klarhet i väldigt många frågor. Hur som helst. I min värld så är jag och Mikko redan gifta, vilket egentligen gör det faktum att vi ska gifta oss nästa sommar meningslöst, men det är en annan femma. Jag kan återkomma till det någon annan gång.

Men vad är det då som gör sex så speciellt? Man blir ett i och med sex, när man sen gör slut så drar man liksom isär en kropp till två, vilket bara lämnar en halv kropp och kroppen kommer liksom halveras varje gång man gör så, totalt värdelöst är det. Så varför ska man då ha sex för att få bekräftelse när den bästa bekräftelsen fortfarande finns i Gud?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Bra inlägg Wero. Sex för bekräftelse är livsfarligt, och sex ska heller inte nedgraderas till ett sätt att få bekräftelse, då har vi tappat nåt, aight?

2009-07-04 @ 10:21:30
URL: http://bjurdell.se
Postat av: Jenny

Jag vill inte vara elak mot dig, jag vill bara kommentera vad jag tycker om ämnet och om vad du tycker. Som den ateist som jag är så tror jag självklart inte att Gud har något med sex att göra. Därför är detta med inget sex innan äktenskap bara skit om man ser det på ditt sätt. Annars är det ganska gullit. Om du är det kristne som har den tron att gud skapade människorna, så skapade han också kvinnans och mannen könsorgan. Sex är mer än det. Det handlar om fysikt och psykiskt njutning och därför har Gud ingeting med saken att göra. Han har inte skapat det mentala hos dig, hos ingen. Att man "blir ett med sin partner" vad är det? ännu en gång det handlar om njutning med varandra och inget annat än det. Visst tycker jag det är fel och synd om dem som har sex för bekräftelse, det är fel sett att få det eftersom man inte skulle må bättre av det, i så fall lurar man sig själv till det medans man låter sig bli uttnjutnad. Och jag tycker det är tragiskt att 14 åringar går runt och knullar runt, de är för små. Men varför ska man inte få göra det som äldre? Jag anser att sex är viktigt om man trivs mycket med det. Man mår bra mentalt av det om man inte använder sig utav det på fel sätt. Gud gav oss inte våra känsorgan för att bli " ett tillsammans " med våra partner eller för att skapa barn, utan för att njuta. Och det ska man få göra vare sig man har förhållande eller ej. Jag tycker att man ska få ha sex med vem man vill och hur man vill,som hetrosexuell och homosexuell. Alla har vi känslor och behov, bara man inte mår dåligt av det.

2009-07-07 @ 00:12:40
URL: http://fulanka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0