Tjejer och skitsnack.

Jag har tänkt på det här till och från sen Blondinbella skrev den där krönikan på internationella kvinnodagen i vilken av serietidningarna-med-för-lite-bilder det nu var (expressen var det tydligen läs artikeln här). Hur som helst, för den som inte orkar läsa krönikan, så påstod Blondinbella att det var på grund av avundsjuka som tjejer snackar skit om varandra.

Det här är säkert sant till viss del. Men ärligt talat, människor som jag känner snackar skit om varandra av helt andra anledningar. Så som till exempel att man vill hävda sig. För ärligt talat, om du snackar med din kompis och ni säger något elakt om er gemensamma kompis. Det är klart som korvspad (det här är ett lamt försök av mig att bli av med ovanan jag har att svära massor) att du dels får dig själv att verka bättre, åtminstone i dina egna ögon, och dessutom att du ser till att få din kompis att verka sämre än dig.

Jag tror inte att det här grundar sig i avundsjuka, utan i dåligt självförtroende. Så är det i alla fall i mitt fall. Man tror inte så mycket om sig själv, men om någon annan verkar sämre så ser man bättre ut = bättre självförtroende, tror man. För ärligt talat, jag tvivlar på att det någonsin har funnits någon som har fått ens lite bättre självförtroende av att snacka skit om någon. Men för tillfället så kanske det känns lite bättre. Ni vet, den där lilla stunden när man känner sig så grymt bra, innan man går hem och tänker lite och inser att "hey, kalle-britta kanske inte är så dum i alla fall. Varför sa jag så?", vad har man tjänat på det då? Ingenting, ingenting, ingenting.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0