När folk tror att de vet något om Gud.

Så brukar jag stilla tänka för mig själv att det kan de ju få tro då. Vad menar jag nu med det kan ni ju undra. Men jag lovar, jag ska förklara.

Gud är sjukt mycket större än oss, han är det största som finns. Han är allsmäktig och har därmed makten att göra vad som helst, utan att vi förstår varför. Men oavsett om vi förstår eller inte så kan han göra vad som helst, och att påstå att han inte kan det är för det första en synd (vilket folk jag känner inte verkar ha förstått innebörden av, att leva på nåden är sjukt mycket lättare än att faktiskt försöka, men det är inte alls rätt, vilket jag tänker skriva om en annan dag) och för det andra så är det väldigt korkat. För jag menar, han skapade världen, kärlek och allt annat som vi möjligtvis kan komma på, ska vi då sen sitta och säga att han inte kan förstå oss? Eller att han gjorde fel? Eller att han inte kan finnas för att allt här i världen är alldeles för komplicerat? Förlåt, men om man får för sig det så är man antingen alldeles för korkad för sitt eget bästa eller så har man bara missat hur vacker världen är.

Jag har ett tips för alla er som någon gång har tvivlat på om Gud är allsmäktig, eller om Gud finns över huvud taget, ta er en titt på valfri svensk skogsdunge en kall vinterdag när det är rimfrost på träden och snö på marken, när solen skiner och allting glimmar. Om du kan se det och se den skönheten utan att förstå att det inte är en slump och fortfarande tro att Gud inte kunde göra det så vet jag inte vad man ska göra med dig, antingen så är du blind eller bara korkad, för det är ingen slump, det är inte heller en oallsmäktig Gud som har skapat det. Det är en Gud av kärlek som älskar varenda varelse han har skapat som gjorde det, han skapade en vacker värld av kärlek.


Jag vet, det blev rörigt, men jag fick ut något av det ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0