Nu ska Wero göra ett nytt försök att förtydliga vad hon menar.

Att du undviker en person är en handling, det får konsekvenser. Det bara är så.

Det handlar inte om att vi bara är så. Jag tror inte att vi bara är så, jag tror att vi har gjort oss sådana. Gud skapade oss inte så, vi vände oss bort från honom och blev sådana. Det är inte mer med det. Men eftersom i alla fall jag har valt att föja Jesus så innebär det också att jag inte kan leva hur som helst, det följer med vissa krav på en där. Grundtanken är att man ska älska alla människor lika mycket som man älskar sig själv, men det är rätt svårt (om du inte fattade det själv..) så jag gör så gott jag kan för tillfället med att i alla fall inte tycka illa om människor för man måste börja någonstans.

Och jo, det var precis det jag menade med " men framförallt så har det olika mycket konsekvenser för olika många människor, och det är nog det som vi borde fokusera på först och främst i så fall.", det skadar visst med en tanke. För på ett eller annat sätt så får det konsekvenser i hur vi beter oss och hur vi beter oss får konsekvenser för människor, på ett eller annat sätt. Och om det är det eller ett slag som påverkar mest, det vet jag inte. Det är inte upp till varken dig eller mig att bestämma. 

Kommentarer
Postat av: F

Klart det är en handling. Men om jag tänker att någon är konstig, och inte bryr mig. Utan bara låter det vara som vanligt. Så är det ingen handling.



Jag tror ju inte på Gud, utan att vi bara är sånna. Att människan skapades genom celler och utveckling.



Om man inte älskar sig själv då? Utan istället hatar sig själv?



"Och om det är det eller ett slag som påverkar mest, det vet jag inte. Det är inte upp till varken dig eller mig att bestämma."



Det är väl troligen upp till en själv att bestämma? Jag tror att det skulle påverka mycket mer om du gick och slog personer än att du gick och tänkte tankar om dom.

2009-03-18 @ 22:05:58
Postat av: T

"Jag tror att det skulle påverka mycket mer om du gick och slog personer än att du gick och tänkte tankar om dom."



Tankarna är självklart inte värre än slagen. Men slagen hade aldrig funnits där om inte tankarna varit där förut. Vi bör försöka hindra oss själva redan vid tankarna för att undvika att det går till nästa steg, och nästa, och nästa, tills vi plötsligt har slagit någon vi "bara tyckte var lite konstig utan att göra något av det".



En gång till, för tydlighetens skull: tanken i sig är inte skadlig, men den kan få skadliga konsekvenser som lättast undviks genom att inte tillåta sig att tänka tanken.

2009-03-20 @ 00:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0