Irritationsmoment och andra störande saker.

Ibland fastnar jag i konstiga tankebanor - den här gången var det när jag skrev rubriken som jag började fundera på om inte alla störande saker är irritationsmoment. Jag tror att de är det, i alla fall egentligen även om man kanske inte använder dem som om de vore synonymer så tror jag inte att det finns några irritationsmoment som inte är störande och tvärt om.

Hur som helst, irritationsmoment var det - jag har massor av dem i mitt liv, att jag inte orkar koka kaffe på morgonen, att Roller Coaster Kingdom är dåligt programmerat, att folk inte gillar hur jag modererar forum på helgon etc. etc. Listan skulle kunna göras näst intill hur lång som helst, men jag ska undvika det för er skull (vem vill läsa en lista där jag nämner allt jag stör mig på liksom?).

Hur som helst - vad gör man egentligen åt irritationsmoment då? Vissa saker kan man ju göra något åt väldigt lätt, så som att sätta på kaffet på morgonen, inte jättesvårt direkt. Men i övrigt då? Hur löser man egentligen sådana saker som att någon gör något man stör sig på, eller att man irriterar sig på en person?

Jag har hittat två möjliga lösningar:
1. Man säger som det är och sårar personen, kan sluta med rejäla problem (förlorade vänner etc.), men kanske i slutändan är det bästa allternativet?
2. Man håller tyst och blir argare och argare tills man sårar personen i alla fall...

2:an kommer alltså oavsett hur man gör leda till 1:an, förutsatt att personen inte bättrar sig självmant (händer ju rätt sällan) - men man vill ju inte såra någon medvetet!

Förslag på vad man gör mottages gärna!

Kommentarer
Postat av: t

alternativ 3: man pratar med personen om saken utan att såra henom? de flesta (vuxna och någorlunda vettiga) människor klarar ändå av att ta kritik från personer de gillar och bryr sig om. och gör hen inte det kanske det finns fler problem...?

2009-11-20 @ 15:25:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0