Varför måste Jesus dö?

Vi pratade ju som sagt om varför Jesus måste dö på alphan igår. Jag tror att det här faktiskt är någonting som många människor någongång har funderat på, just för att det är vad som gör kristendomen unik och det är vad som gör att vi på ett sätt skiljer oss från alla andra religioner.

Hur som helst - Varför måste Jesus dö?
Jesus måste dö för att... nej, så kan man inte säga. Vi måste börja på ett helt annat ställe först. Vi måste börja med synden.

Vad är då en synd? Ordet synd kommer från att missa målet (på hebreiska), det är någonting jag har hört många gånger och när man tänker på det så är det ungefär det man gör när man säger att någonting är synd. "Oj du ramlade - vad synd!" det stämmer ju eller hur, för att ramla var ju troligtvis inte målet. "Ops, jag rev sönder pappret när jag rev ur det ur blocket, vad synd!" - att pappret skulle gå sönder var ju inte heller det målet...

Men vad har att missa målet med Gud att göra? Jesus säger i joh 8:34 att alla som syndar är slavar under synden, hur bra låter det på en skala? I Rom 6:23 så skriver Paulus att syndens straff är döden - inte heller det så lyckat. Speciellt inte om man är Gud och älskar människorna ovillkorligt och inte vill något hellre än att vi ska låta bli, men hur han än gör så låter vi inte bli.

Gud brottades med den där tanken rätt många gånger och han sände rätt många smarta profeter och fick dem att berätta att "Ey, yo! Synda är dåligt, gör rätt istället!" - men det fungerade liksom inte, människorna klarade inte av att göra rätt hur mycket vi än försökte. Gud är ju rätt smart och så så han tänkte en stund till och till slut så var det enda alternativet som fanns kvar att han fick offra sin egen son, som var en del av honom själv för att människorna skulle slippa att ta sitt straff.

Gud sänder alltså ner sin son, Jesus, på jorden för att vi dumma, korkade och rent ut sagt värdelösa människor ska få evigt liv tillsammans med honom. Så mycket älskar han oss. Men det finns ett litet krav, vi måste välja att tro på honom, Gud alltså, om vi inte tror på honom så får vi inte komma in i himmelen i alla fall. Rätt så jobbigt kan man tycka - men så är det.

Jesus har alltså köpt oss fria från vår säkra död i och med att vi någon gång har syndat - på ett villkor, att vi faktiskt tror på att han finns och att han köpte oss fria från vår säkra död genom att själv dö. Svårare än så är det inte.

Sen skulle man kunna lägga ett par evigheter till på att diskutera vad som händer om man inte tänker tro på Gud, eller vad som händer i himmlen men jag vet inte själv vad jag tror om helvetet - eller himmlen, jag vet att jag tror att båda finns där men jag vet inte på vilket sätt och vad som försigår där. Det lämnar jag åt ett annat tillfälle ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0