Kyrkovalet 2009

Okej, nu är det snart dags, kyrkoval 2009. Visst, jag är inte aktiv inom Svenska kyrkan, jag har inte heller för avsikt att vara det under de närmaste 4 åren, snarare tvärtom, men det är fortfarande viktigt. Framförallt för att många människor i Sverige någon gång i livet kommer vilja vända sig till en präst för att få råd i någon fråga, för att man vet att präster finns där, alltid. Och när den här personen, vi kan kalla honom Göran, vänder sig till kyrkan, hur vill vi i så fall att kyrkan ska se ut? Ska kyrkan vara en fin byggnad där man kan titta på målningar eller ska kyrkan ha Gud i centrum?

I'd rather have the last one. Seriöst, jag är fruktansvärt trött på att Svenska kyrkan är livlös och inte längre riktar sig till människor utan snarare till sig själva. Den svenska kyrkan i allmänhet känns som att den är på väg att dö ut och det får mig att må dåligt, på riktigt.

Jag har ingen aning om vad jag ska rösta på, för jag vet inte vart jag står själv. Jag har två alternativ som jag väljer mellan, mestadels för att jag inte tycker att politiska partier hör hemma i kyrkan. Politik och religion går lika dåligt ihop som religion och pengar. Inte alls med andra ord.

Ska du rösta i kyrkovalet? På vad? Varför?

Kommentarer
Postat av: t

you already know me... ;)

2009-09-09 @ 23:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0