Aborter.

Det finns många saker som dagligen rör sig i mitt huvud. En av de senaste frågorna har varit aborter. Jag läste precis en tråd på helgon om en tjej på 16 år som ska göra abort.

Jag är för fri abort - av den anledningen att jag tycker att det ska vara kvinnans eget val. Jag tycker inte att någon ska bli tvingad att få ett barn man egentligen inte vill ha på grund av ett misstag. Jag är själv ett sånt misstag och jag har fått höra det hela mitt liv, ibland önskar jag att min mamma bara hade haft vett nog till att göra en abort så att jag inte hade behövt lyssna på det.

Men (det finns alltid ett men...) jag tycker att folk som gör abort ska göra det med en baktanke. Aborter är rent tekniskt sett ett mord. Rent lagligt är det ett medicinskt ingrepp. skillnaden är gigantisk och det är om man inte reflekterar över vad det egentligen är man gör som saker och ting kan gå riktigt illa.

Hur som helst - min syn på abort, ur ett kristet perspektiv då? Bloggen handlar ju faktiskt om mitt liv som kristen och om mina åsikter som kristen. Jag tror att Gud inte skapar liv utan en mening, jag tror inte att han gör en kvinna gravid utan tanken att hon ska föda barnet. Men Gud gav oss den fria viljan och han gav oss nåden. Den fria viljan att göra abort och förlåtelsen för att vi mördar. För som kristen så tror jag att mord blir mord - no matter what. Gud kan verka som världens svin som gör en kvinna gravid när det inte alls passar sig, när hon inte har några pengar, när hon inte har jobb och utbildning. Men han har en plan. Det står upprepade gånger i Bibeln att om vi litar på Gud så ger han oss det vi behöver - och om han planerade att en kvinna skulle bli gravid, hon blev det och hon litar på honom så löser han det. På något sätt. Hon kanske inte vet hur - men det är lite det som är grejen med Gud, man vet aldrig hur det kommer lösa sig - men det gör det alltid.

Kommentarer
Postat av: Jenny

har aldrig förstått det med att Gud gör en kvinna gravid. Vill du förklara det? Det är ju kroppen som ser till att hon blir det...och sexet så klart..vad menar det med att gud har med en kvinnans graviditet att göra?

2010-01-11 @ 23:59:10
URL: http://fulanka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0