Att känna igen sig i något...

Ibland läser man något och tänker - varför skriver de om mig? Jag gjorde det idag, men det var inte om något sånt där som man skulle vilja läsa om sig själv i, det var något helt annat.

Det skulle ha kommit en bild på texten i fråga, men blogg.se's bilduppladdning verkar inte må som den ska idag. Så jag kopierar in texten istället.
  1. Söker du ideligen uppskattning och godkännande?
  2. Har du svårt att se dina egna förtjänster?
  3. Är du rädd för kritik?
  4. Pressar du dig själv för hårt?
  5. Har du haft problem med något eget tvångsmässigt beteende?
  6. Är du perfektionist?
  7. Känner du dig ängslig när allt går bra för dig, och räknar du ständigt med att problem ska dyka upp?
  8. Upplever du livet mer intensivt mitt i en kris?
  9. Känner du fortfarande ansvar för andra precis som du kände ansvar för alkoholmissbrukaren i ditt liv?
  10. Har du lätt att bry dig om andra men svårt att bry dig om dig själv?
  11. Isolerar du dig från andra människor?
  12. Reagerar du med ängslan på auktoritära och arga personer?
  13. Känner du dig utnyttjad av andra människor och av samhället i allmänhet?
  14. Har du problem med intima förhållanden?
  15. Förväxlar du medömkan med kärlek, så som du gjorde när det gällde alkoholmissbrukaren?
  16. Drar du till dig och dras du till människor som tenderar att  ha ett tvångsmässigt beteende?
  17. Klamrar du dig fast vid förhållanden därför att du är rädd  för att vara ensam?
  18. Misstror du ofta dina egna och andras känslor?
  19. Tycker du det är svårt att uttrycka känslor?
  20. Tror du att en förälders alkoholmissbruk kan ha påverkat  dig?
Det skrämmer mig faktiskt rejält att jag ser mig själv i det där. Jag var till och med tvungen att fråga Mikko, som fortfarande är den som känner mig bäst, om det där var jag. Och han tyckte också att det var jag.

Varför det är skrämmande? Jo, för att det är en text om handlar om barn till alkoholister. Jag vet att min mamma har ett problem, eller i alla fall att hon har det ibland. Jag har skrivit om det här i bloggen tidigare, men det har aldrig blivit något "allmänt" liksom. Men jag orkar inte smyga med det, jag orkar inte ljuga längre. Och visst, jag vill inte prata om det - men jag känner igen mig själv för mycket i det där för att kunna skita i att bry mig...

Aja, nu har jag fått klaga lite på det också ^^

Kommentarer
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

En person som har problem med alkohol har det inte ibland, en person kan vara alkoholist även om denne är nykter. Min bästa väns mamma gick nyligen bort efter många års alkoholism, men ända in i döden vägrade hon erkänna att hon hade problem med alkohol. Väldigt tråkigt.

Minns att vi skrevs lite på helgon förut. Hur går det för dig?

2010-03-21 @ 21:41:28
URL: http://tjelsi.com
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

Chelsea heter jag där förresten, bodde i Skövde förut.

2010-03-21 @ 21:41:56
URL: http://tjelsi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0