Att använda sina kunskaper till att berätta om sin tro.

Jag glömde visst att publicera det här inlägget i TISDAGS!

Läste precis om http://www.frizon.nu/frizonbloggen/2010/missionaren-paulinho/ och kunde inte låta bli att fastna för meningen: "Så enkelt det vara att använda sitt intresse, sin passion, sin kunskap för att berätta om sin tro." Jag kan inte låta bli att hålla med, jag kan inte låta bli att tro att det är viktigt att använda det man brinner för i livet för att berätta om sin tro. Jag tror att det berör människor på ett helt annat sätt än om man hade gjort det på ett område därman inte vet någonting.

Om jag hade försökt prata om Gud genom fotboll så hade ingen blivit troende, när Paulinho gör det så får folk däremot en bild av det på ett helt annat sätt. Därför tror jag att det är relativt viktigt om man jämför med många andra missionärer arbetar.

Jag har själv varit på en missionsresa (tror att det finns blogginlägg från den också..) där jag lärde mig att man kommer inte övertyga någon om någonting förrän man gör det genom något man själv kan. Det är därför så många kristna musiker sjunger låtar om Gud och sin tro. Det är därför så många retoriskt duktiga personer blir predikanter av olika slag. Och jag, som i alla fall inbillar mig att jag kan skriva, gjorde egentligen ingen nytta alls i Ukraina förrän jag satte mig och skrev ett drama om en man som vände sig bort från Gud. Mitt drama å andra sidan fick pastorn att planera om sin predikan. Det var mer eller mindre det enda vi lyckades åstakomma under vår tre veckor långa missionsresa också, men det behöver vi ju inte säga högt.

Exakt vad jag ville få fram med det här vet jag inte, jag tror att jag ger upp nu - fokus ligger för tillfället någon helt annan stans. Hjärnan är inte alls med tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0