Laxsoppa!

Ny kategori! Recept och mattips - tyckte att det var dags, jag har bloggat så mycket om mat på sista tiden att det fick bli en egen kategori för mina recept ^^

I alla fall:

Laxsoppa:
En soppa som till och med jag tycker om, jag som ALDRIG tidigare har gillat soppa!

Ingredienser: (två portioner)
1 gul lök
5-6 potatisar (byt ut någon mot en morot om du tycker om morötter)
6 dl vatten
1,5 buljongtärning (fisk eller grönsaksbuljong)
2-3 laxfiléer, beroende på storlek
3 dl matlagningsgrädde
ev. lite maizena redning
lite smör till stekning

Gör såhär:
skala och hacka lök och potatis (och morot om du tänker ha i det - det passar bra att riva moroten annars). Fräs löken lite snabbt i botten på grytan du tänker använda tillsammans med en klick smör, häll sedan på vatten och smula ner buljongtärningarna. Lägg i potatisen (och morötterna) i buljongvattnet och koka upp och låt det sedan koka i ca 10 minuter. Tärna laxen och stek den lätt i en stekpanna, har du citronpeppar hemma får du gärna krydda laxen med det. När potatisen har kokat så häller du i laxen och matlagningsgrädden och låter koka i ytterligare några minuter - vill du så kan du reda av soppan här med lite maizena, jag vill inte ha min soppa så rinnig så jag reder alltid av den. Vill man så kan man ha i lite citron soppan också, alternativt vitt vin, men jag har inte provat någon av varianterna än eftersom jag gillar att den inte smakar så fiskigt.

Ät helst soppan rykande varm med ett grovt bröd (typ rågkusar) med smör på.

Kommentarer
Postat av: Mia

Vad gott det låter :) ska provas någon dag :D/Mia

2010-10-28 @ 17:49:26
URL: http://pienimustaenkeli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0