Dag 10 - Min tro

What can I say? Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska säga om min tro.

Jag tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Jag tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda
,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.


Jag tror ock på den helige Ande,
en helig allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.


(och ja, egentligen ska det vara Vi och inte Jag - men nu handlade det här om min tro - inte den svenska kristenhetens tro).

Rent allmänt så är det där var jag tror på, vissa delar mer, andra mindre. Jag tog mig friheten att fetstila de viktigaste delarna, enligt mig.

Gud fader allsmäktig -
ja, jag tror att Gud är allsmäktig, jag tror att han hade kunnat göra mycket mer på jorden om han hade känt för det - men jag tror att han försöker bevisa en poäng - inte så långt att vi kommer gå under, men så långt att vi faktiskt börjar lyssna på honom!

Jesus Kristus - Kristus being the key part, han hade kunnat vara vilken Jesus som helst - men nu är han Kristus, den smorde, Messias - och det rä det som är poängen, jag tror att Jesus var messias, jag tror att han är vår frälsare.

Korsfäst, död och begraven,
nedstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen från det döda -
Han dog, besegrade döden och med det så öppnade han dörren från dödsriket och upp till himmelen!

igenkommande till att döma
levande och döda -
Jesus kommer, på domedagen komma ner till jorden igen och när vi blir dömda som vi förtjänar så tar han ditt och mitt straff, bara vi tror på honom! It's that simple!

en helig allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv. -
allmännelig kyrka, en kyrka där alla är välkommna, oavsett hur vi ser ut, hur vi har betett oss och vad vi gör när vi inte är där så är vi välkommna precis när vi vill. De heligas samfund är mer eller mindre något som alla som tror på Gud är en del av. Syndernas förlåtelse och de dödas uppståndelse och ett evigt liv är å andra sidan mer eller mindre det viktigaste vi har i den kristna tron - för det är det som gör den kristna tron så speciell. Det är bara vi som har nåden, nåden att trots ett dödsstraff från Gud så blir vi inte dödade, vi får fortfarande evigt liv och vissa dagar är nåden lätt det jag är mest tacksam över!

Kommentarer
Postat av: Frågor

Vad är din definition av Gud?

Vad är din definition av Jesus?

Vad menar du med att Jesus var frälsaren?

Vad är din definition av evigt liv?

Vad är din definition av Guds dödsstraff?

Vad är din definition av Syndernas förlåtelse?

Vad är din definition av de dödads uppståndelse?

2011-01-10 @ 23:39:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0