SPOILERVARNING The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader

SPOILERVARNING! Jag kommer kanske inte avslöja något superviktigt, men ändå - vill då låta filmen vara en överraskning så råder jag dig att inte läsa ;)

Vi var ju som sagt och såg nya Narnia filmen idag, jag har ALLTID älskat Narnia, sen jag läste böckerna i mellanstadiet - lätt bästa sagovärlden ever!

I alla fall, vad jag tänkte på just nu var Aslan - och en kommentar han fäller i slutet av filmen, citatet lyder (taget direkt från IMDB):

Lucy Pevensie: Aslan, will we ever meet with you in our world?
Aslan: You shall.
Lucy Pevensie: How?
Aslan: Because there I have another name. You must learn to know me by that name. This was the very reason why you were brought to Narnia, that knowing me here for a little, you may know me better there.

In which det är den sista kommentaren jag älskar så mycket - jag menar, Aslan har varit så kick-ass i de andra filmerna och kommentaren bara äger, jag älskade motsvarigheten i boken (kommer inte ihåg exakt vad det är Aslan säger där - men det äger!)

I alla fall, C.S Lewis skrev böckerna för att göra en klar och tydlig kristen koppling, som i första filmen då Aslan offrar sig själv på stenbordet för att när oskyldigt blod spills på stenbordet så ska den återuppstå igen - hej Jesus, och sen fortsätter det på samma spår, Aslan som Gud som kommer till räddning när det verkligen behövs och ibland känns avlägsen när man tycker att man behöver honom men sen visar det sig att han var där hela tiden.

I alla fall, nu sa han det ju rakt ut - "Hej Lucy, jag är Gud här,  jag är Gud i din värld också och nu när du känner mig här kan du lära känna mig bättre i din egen värld".

Det är länge sedan jag kände mig så inspirerad till att faktiskt ta tag i min tro på riktigt igen, men det kanske är dags nu. För vet ni vad? Det enda det egentligen handlar om är att man måste våga tro på att Gud finns där - och när man väl gör det så kan man vara helt säker på att han finns där för en.

Slutligen så tänker jag ge er ledmotivet till filmen, There's a place for us med EMD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0