Ilskan över ickefungerande regler.

Tidigt imorse gick vi upp för att titta på F1-kvalet. Två av förarna, Rosberg och Liuzzi) kunde inte ta sig ut på banan för att åstadkomma ett tidtaget varv på grund av olika saker (hydraulik- och teknikproblem).

I år finns det en regel som man kallar 107%-regeln, den innebär att om du inte är inom 107% av bästa tiden i Q1 så ska du inte få starta. Om du inte kan göra någon tid så ska man gå på träningstiderna. Träningstiderna för helgen ser ut som så att Rosberg i så fall borde få starta, men Liuzzi har under de träningar som körts i helgen inte presterat inom 107% av någon bästatid ALLS. Inte en enda gång, och det här är inte första gången det händer. Men ändå får han starta imorgon. Vad jag inte förstår är varför man inför en regel om den sen inte ska gälla.

I mer eller mindre varje eller varannat lopp den här säsongen så har Liuzzi och hans teamkamrat(er, han har haft två) behövt gå till domarna och säga "förlåt, vi är inte snabba nog på grund av XX. Får vi starta i alla fall?" Och alla gånger utom i första loppet på säsongen så har de fått starta. Anledningen till att man införde regeln var för att man inte vill att det ska bli tre-fyra bilar som är bromsklossar på banan och blir varvade stup i kvarten - för att det inte är meningen med F1. Men tydligen så spelar det ingen roll i alla fall.

107%-regeln var en av mina stora förhoppningar inför i år, att det skulle bli renare fighter förarna emellan för att man inte behövde avbryta sin fight på grund av lika många varvningar. Men tydligen så vill ju domarna inte använda regeln så... Nej, nu är jag grinig.

I alla fall, loppet går klockan 8.00 imorgon bitti, Viasat Motor - glöm inte att titta!

För övrigt så är min kära fästman för tillfället på väg till Danmark för att gå på Xstatic (hardstyle-fest), han kommer hem klockan 12 imorgon. Vilket gör att jag för första gången sen förra sommaren någon gång ska sova ensam inatt. Hur nu det ska gå... Tur att jag har världens finaste katt, som jag inte vet hur hon ska klara sig ensam ikväll när jag åker och umgås med lite kompisar.. xD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0