Sälj allt du har och älska människorna i världen.

Har du någonsin fått för dig att något försöker vända hela ditt liv uppochned och du inte kan göra något åt det? Har du kännt att något du läst eller sett eller hört eller vad som helst, har försökt förstöra hela ditt liv. Att du inte vet hur du ska få ihop saker i ditt liv med det där, det du har upptäckt. Det gör jag just nu. Jag hade ganska bra koll på mitt liv just nu, för första gången på 16 år. Sen kom han in i mitt liv (nej, inte Mikko den här gången), Shane Claiborne och hans bok The Irresistible Revolution. Jag har inte läst klart den än, jag har faktiskt inte ens läst halva, jag hade kunnat göra det, men jag är rädd att om jag läser för fort så missar jag något, och det vill jag inte. Aja, vad jag tror att Shane försöker få fram är i alla fall svaret på precis samma frågor som jag har ställt mig så länge. Varför inte fler människor dras till kristendomen. Han säger även att man hör alla dessa människor som säger att "mitt liv var så rörigt, sen träffade jag Jesus och allt föll plötsligt på plats." medan Shane själv säger att han hade allt organiserat och bra, sen blev han kristen och det förstörde allt. Men vem är kristen? Visst, tror du på Gud och Jesus och att han är Guds son och allt det där så visst, klart du är kristen, men allt det andra då? Vi väljer ut de Bibelverser vi vill följa och följer dem, men skiter i de andra. Jesus säger att vi ska sälja allt vi äger och ge det till de fattiga, att vi ska gå ut i hela världen och predika evangeliet. Men gör vi det? Nej, för vi sitter i kyrkan och är kristna. Fråga vem som helst, vad en kristen tror på och nästan alla kan svara, men fråga hur en kristen lever och de har ingen aning om vad de ska säga. Why is that? Är det för att vi helt enkelt lever som alla andra? Har vi inte misslyckats ganska kapitalt i så fall? Poängen var ju att vi skulle leva som Jesus lärde oss. Och visst, poängen kanske inte  är att alla ska sälja allt de äger och ge det till de fattiga, men poängen är att vi måste leva som kristna, på riktigt. Inte på låtsas. Kyrkorna kanske också borde göra något? Det är vi som är Jesus kropp idag, det är vi som ska sprida budskapet. Men församlingen kan inte bara sitta och lägga pengar på hög. Det finns många fattiga som behöver pengarna. Och det handlar inte bara om pengar. Det handlar om kärlek.

Vi är Jesus kropp, det är vi som ska göra det Jesus gjorde. Jesus sa att vi skulle göra samma saker som honom och tillochmed större saker. Hur nu det ska gå till, men vi är Jesus kropp. Hur många gånger ska jag säga det? Vad gjorde Jesus, jo, han väckte folk från det döda, han botade sjuka. Och visst, folk dog igen, de sjuka blev sjuka igen, men Jesus gjorde det av kärlek. Det viktiga var inte att Jesus helade de sjuka, det var att han rörde dem. Jesus tog i de spetälska och i hororna, ingen annan gjorde det, men han gjorde det. Det är det vi ska göra. Vi ska gå ut i världen och älska människor, om det sen kräver att vi ska sälja allt vi har och ge det till de fattiga så får vi göra det. Vi borde göra allt vi kan.

Ja, Jesus, jag vill följa dig. Även om det inte skulle finnas något liv efter det här så vill jag följa dig, jag vill bli ditt verktyg. Jesus använd mig. Jag ber dig. Använd mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0