"I min värld smakar kärlek inte ketchup" - Paolo Roberto

Jag köpte Paolos mat för en månad sen lite drygt, en tidning som man fick köpa med aftonbladet. I denna tidning så hade Paolo skrivit en krönika om att vi behöver lägga om våra vanor för att matlagningen är viktig, det är runt matbordet vi bildar en familj. Det är där vi knyter familjeband och utbyter erfarenheter. Och då borde det väl finnas tid för mer än snabbmakaroner med ketchup? Som tydligen (enligt samma krönika) är en av de vanligaste rätterna hos småbarnsföräldrar. Paolo konstaterar följdaktligen att vi inte har mer än tre minuter till att koka vår pasta och att smakerna från barndomen är något man har med sig hela livet. Och i hans, precis som i min, smakar inte kärlek ketchup.

Jag är så OERHÖRT trött på alla dessa människor som skyller på att "maken är sjuk, så det blev snabbmakaroner och hamburgare" - jaha? Så när din familj är sjuk kostar du på dem makaroner som tar 3 minuter att koka? Hade du inte 8 minuter över till att koka vanliga makaroner?

Att faktiskt servera riktig mat, lagad mat som faktiskt innehåller kärlek kommer aldrig att vara varken svårt eller behöva ta lång tid. Ändå har vi kommit till ett läge där de flesta lägger mellan 15 och 30 minuter på sin matlagning varje dag? Är det vad vi vill ge oss själva? Sen går vi ut på restaurang och blir så förvånade över all smak maten har - ja, det har maten hemma också om vi bara lägger ner lite känslor i den. Vill vi att maten ska vara god, vill vi lägga ner en liten bit av vår själ i maten så lovar jag att maten blir god. Det är inte att det ska vara svårt som gör det till god mat, det är passionen som gör maten god. Så snälla svenska folket. Försök få in lite passion i köket, för kärlek smakar inte ketchup!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0