En Hemlängtan Bort.

image3
Jag ger det ett försök. Ett försök att förklara En Hemlängtan Bort. Det är så många som har frågat att jag inte orkar försöka förklara fler gånger. Det blir aldrig riktigt bra heller. Det går inte att få det riktigt bra.

Vi kan börja med bakgrunden till det.
Jag och Milja var ute och gick på idrotten i torsdags (13/12-07). Vi gick ett varv runt skolan på typ en halvtimme, högt tempo som bara den. Men det var inte poängen. Jag såg en lapp på ett elskåp där det stod "EN HEMLÄNGTAN BORT". Det hade stått en text under också, men någon hade rivit bort den. Just då tyckte jag bara att det lät poetiskt, tänkte inte så mycket mer på det utan gick vidare och fotade lite andra saker.

Vad hände sen?
Det var sedan allt som verkligen spelade någon roll hände, jag kunde inte släppa det där med en hemlängtan bort. Det var något som inte stämmde, eller så var det något som verkligen stämmde. Jag tänkte på det och kom fram till att det borde handla om invandrar politik, låter logiskt, right? Invandrare har fått ett nytt hem, här, men längtar fortfarande hem till sitt tidigare hemland, alltså en hemlängtan bort. Men i så fall har man ju en hemlängtan bort när man är borta hemifrån också tänker du kanske nu. Men det ser du att det har man inte. Då har man en hemlängtan hem, och det är en helt annan sak. Men just nu är inte det riktigt rellevant så jag kan förklara för den som är intresserad en annan dag. Jag funderade lite på vad en hemlängtan bort kunde betyda för mig.

Förklaring:
Jag tror att En Hemlängtan Bort handlar om att bo på en plats men att man egentligen vill bo någon annan stans. Och jag bor i Skövde. Det är verkligen inte något fel på Skövde, det är verkligen inte något fel på Skövde. Jag trivs här. Men det är så långt bort. Långt bort från allt. Från Mikko, från mina vänner. Att vara så långt bort från allt och alla gör mig uttråkad, jag kan inte göra vad jag vill och jag kan inte umgås med vem jag vill. Det sista är nog ganska mycket  mitt fel dock, jag menar, jag hade kunnat umgås med folk här, men de visar sig alltid vara helt fucked up när man har umgåtts ett tag. Jag hatar sånt, men det har jag aldrig märkt hos människor som bor en bit bort, fråga mig inte varför det är så, det vet jag inte. Men det som stör mig mest är att jag inte kan träffa vem jag vill. Framförallt att jag inte kan träffa Mikko. Ibland önskar jag att jag skulle kunna rymma hemifrån och bara flytta in hos honom. Bara för att slippa att vara i Skövde. Skövde gör mig ensam och ensamheten äter upp mig innifrån. Det suger. Men just att jag vill rymma, bo hos honom. Det är det som är En Hemlängtan Bort. Eskilstuna är Bort. Skövde är hemma. Men jag längtar hem, hem till Eskilstuna. Förstår ni? Känns som att jag bara rör till det ännu mer i huvudet på folk.

Om det här har förklarat något för någon så grattis till er, jag fick skriva av mig = jag är nöjd. Jag är så trött på att inte kunna förklara vad jag menar, att inte kunna få fram vad jag vill. Att inte kunna säga det till någon, sätta ord på det och bygga orden till meningar och på så sätt liksom få fram något. Önskar att Mikko kunde dra orden ur mig. Jag menar, varje gång vi pratar får jag lust att bara vräka ur mig allt. Vräka ur mig varenda liten tanke som finns där inne. Men det går liksom inte. Det är omöjligt. Jag hatar det.

DRA ORDEN UR MIG! 

Dra ur mig orden och kyss mig tills jag inte längre andas. <3

Kommentarer
Postat av: Jane

Förstår verkligen vad du menar...
Så du lyckades med en iaf (:

När ska vi träffas? (a)

2008-01-01 @ 20:12:02
URL: http://xxjejnxx.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0