Oron som äter upp Wero innifrån.

Okej, allt är säkert jätte bra. Det klart, det är ganska bra. Jag har en pojkvän som älskar mig, halleluja eller nått. Men förlåt, men han är inte allt. Eller, jo, han är mitt allt. Men allt annat fortsätter rulla på medan jag sitter och tittar på hur vacker han är. Det skrämmer mig. Eller, det är inte det som skrämmer mig. Det är det som faktiskt händer runtomkring som skrämmer mig.

Vad händer då runtomkring?

Farfar. Min farfar fick en stroke i höstas. Det rev runt en hel del. Det var hans fjärde stroke. Jag hatar när sånt händer. Det var medan morfar fortfarande låg på sjukhuset och ja. Jag kom hem från Eskilstuna och pappa sa att farfar hade fått en stroke igen. Jag kunde inte ens gråta. Det är lite skumt det där, men jag kan inte gråta när jag är med pappa. Inte när jag är med mamma heller förresten. I alla fall, åter till farfar, han kan fortfarande inte gå och han har gett upp sin vänstra arm. Jag vill inte. Folk säger att de förstår men nej. Farmor bygger om hela sitt hus, för att vi ens ska kunna få hem honom. Han vill inte hem, han har ju sagt det, han har sagt att han vill dö. Vad säger man då? Förlåt, men ja.

Aktiv dödshjälp? Jag har alltid varit negativ till att läkare med patientens tillåtelse ska få injicera en dödlig dos med gift. Det är ju faktiskt mord. Men jag hade aldrig sett en människa ta tag i min hand, trycka den med all sin kraft och titta in i mina ögon och säga. "låt mig dö." Jag grät inte. Jag gjorde inte det. Jag sa ingenting. Jag har inte berättat det för någon. Det har aldrig varit tillfälle till det och min egoism gör att jag inte vill att han ska dö. Min egoism vill att han ska leva ett tag till, att jag ska få ta studenten och gifta mig innan han dör. Att jag ska hinna få barn innan dess. Förlåt, men jag tror inte det. Jag får nog inte det.

Ska jag känna lättnad eller sorg över det faktum att jag inte tror att min farfar kommer leva så länge till?

Jesus, jag hatar att säga det här. Jag vill inte säga det här. Men gör vad farfar vill. Du ser hans tankar och även om han inte tror på dig Gud så tror du på honom, du ser hans känslor och hans ångest. Jag vill inte se det, förlåt, jag vet att det inte är rätt. Jag älskar honom, det är klart. Men jag klarar inte av det här. Egoist som jag är så klarar jag inte av det här. Jag klarar inte av det faktum att jag inte vet vad som händer. Jag klarar inte av det faktum att jag inte vet vad jag ska göra, vad som är rätt. Led mig till det som är rätt och jag kommer följa dig. Jag vill följa minsta steg som du tar, för att ge dit du vill att jag ska gå. Led mig.
Amen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0