Okej. Wero förklarar.

Upptäckte precis att jag har fått en kommentar på ett inlägg från jag-vet-inte-när.

I alla fall. Zandra skrev att för att vara kristen så lever jag ett väldigt syndigt liv, och att man inte kan leva så och tro att allt man gör är förlåtet på söndagen. (sammanfattat i alla fall, hoppas det var okej).

Nej, jag är fullt medveten om att jag gör fel. Jag är också medveten om att det inte är bra. Men först och främst så skulle jag vilja veta vad det är du anser att jag gör fel. Jag är grymt fördomsfull när det gäller människor som dig, människor som klagar på andra för att de syndar. Sånna människor får mig att tänka på faiséerna i Bibeln.

Jag vet att jag bryter mot alla 10 av budorden, jag vet också att jag blir förlåten. Jesus dog på korset för mina synder. Jag är kristen alla veckans dagar. Jag jobbar på att sluta med mina synder. Men precis som Jesus sa till männen som skulle stena kvinnan som hade begått äktenskapsbrott "Den som är fri från synd skall kasta den första stenen" (joh 8:3ff). Så vet jag att även om du klagar på mig så är du inte heller fri från synd. Men jag klagar inte på dig.

Jag har ett par förebilder när det kommer till min tro (om man bortser från Jesus som är ganska självklar när det kommer till förebilder) och de syndade/syndar båda två.

Moder Theresa - när det kommer till att vara osjälvisk och att faktiskt göra precis vad Bibeln säger (lämna allt vi har för att hjälpa andra) så finns det ingen som, enligt mig, har gjort det bättre.
Shane Claiborne - mannen som fick mig att tänka om. Han är en av de få människorna som jag har träffat som faktiskt har gjort vad man ska göra, lämnat allt, för att hjälpa människor - dessutom är han ärlig nog för att han ska kunna erkänna att han inte är något helgon som aldrig har syndat.

Jag vet inte riktigt vad jag försöker säga. Att jag inte syndar mer än de flesta andra tror jag. Skillnaden mellan mig och de flesta andra kristna jag känner i alla fall är nog att jag har valt att erkänna mina synder inte bara för Gud utan också delvis för mina läsare här, dels för att det ger mig en viss medvetenhet i och med att jag faktiskt kan se vad jag har skrivit och inse att "nej, jag har inte gjort något åt det" men även att jag hela tiden är medveten om att folk vet vad jag gör för fel, och min förhoppning är att de som läser min blogg och faktiskt tror på Gud ska veta att de inte är de enda i världen som syndar.

Hoppas du läser det här och så hoppas jag att det var svar på det du skrev, du får gärna kommentera igen.
Och du, Jesus kom till jorden för att rädda syndarna, inte de rättfärdiga.

Glöm inte att Gud älskar er.

Kommentarer
Postat av: zandra

men om du vet att du gör fel eftersom du kan erkänna det och vet vad folk syftar på, varför fortsätter du då isf ? det kan inte direkt vara svårt att sluta om du inte är beroende villsäga och det tvivlar jag på att du är. varför slutar du inte hänge dig åt synderna när du VET vad som är rätt och fel och lever ett renare liv ?

2008-07-16 @ 18:36:44
Postat av: zandra

för det är ju väldigt lätt att säga "gud älskar er" och sen fortsätta synda som om det inte vore nått fel i det. gud älskar er, men varför fortsätter du göra sånt som är mot hans vilja då ?

2008-07-16 @ 18:37:57
Postat av: t

bara för att få det ur världen kan jag väl snabbt säga att jag syndar. jag också.



men till saken.



"Anden vill, men kroppen är svag" - matt 26:41b. att man gör saker man inte borde göra betyder inte att man inte försöker låta bli.

2008-07-16 @ 22:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0