Ibland blir Wero arg.

Läste lite bloggar förut. Om vem och vad som formar oss till de vi är. Det fick mig att tänka på en andakt som vi hade i kyrkan för ett tag sen. Då Christofer sa att det som formar oss är vilka böcker vi läser och vilka personer vi umgås med. Han menade då att vi skulle läsa böcker som var uppbyggande och skita i all annan kultur som inte var lika uppbyggande, dessutom skulle vi säga upp kontakten med de som inte hade samma värderingar som oss själva. Det var i alla fall så jag tolkade det. Men jag tror inte att vi kan ha det så. Läste en artikel i någon tidning om att vi måste göra något åt ekonomi och miljöfrågorna. Men i artikeln framgick det klart och tydligt att det inte var vi (dagens ledare, journalister etc.) som skulle göra det utan det var framtidens ledare. Då slog det mig att det är ju vi. VI ÄR FRAMTIDENS LEDARE! Det skrämmer livet ur mig, det gör verkligen det.
Det är vi, jag och dom i min ålder, som ska ta hand om världen, göra den beboelig för framtidens människor. Jag vill inte, vill du?  

  1. Men det var inte det jag tänkte skriva om. Jag tänkte skriva om vem som egentligen formar oss, morgondagens ledare.
  2. Först och främst så är det våra föräldrar som formar oss. Om inte de lär oss hur vi ska göra så lär vi oss inte hur vi ska göra, så har det alltid varit och kommer alltid att vara.
  3. Våra lärare är inte heller så dåliga på att forma oss, all den utbildning som de ger oss är inte fullt så objektiva som de oftast påstår.
  4. Våra vänner som får andra intryck av sina föräldrar och lärare och sedan berättar det för oss påverkar oss också.
  5. Alla de människor som skriver böcker och gör filmer/TV-program ger oss delar av sina åsikter lite mer dolt än våra föräldrar gör vid köksbordet, men det påverkar fortfarande.
  6. Alla de människor som vi ser i media dagligen som berättar för oss vad som är viktigt/inte viktigt.  

Jag kanske är dum i huvudet, men det här är inte bara vårat ansvar. Alla de ovannämda människorna måste fortfarande ta sitt ansvar, modebloggar i all ära, men skriv om något vettigt i stället? Jag blir så trött ibland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0