Lite Gud mycket Wero?

En spontan tanke som jag har ibland är att bloggen innehåller ganska mycket om mig men lite om Gud. Vilket är synd, för det är inte alls så det ska vara. Jag försöker ändra på det, jag lovar, men det blir inte alltid som man tänkt sig..

Men en sak som jag tänkte på häromdagen var påsken. Hur vi firar påsk och hur konstigt det egentligen är.

För det första - Påskafton. Påskafton härstammar hos judarna eller hos div. olika hedniska kulturer, judarna firar uttåget ur Egypten medan hedningarna firade att våren var tillbaka och att äggen började värpa och allt sånt där (därav att vi äter ägg). Men vi (jag och alla andra kristna) varför i hela fridens namn firar vi egentligen påskafton? Det hände INGENTING på påskafton. The big action var liksom på långfredagen och på annandag påsk. Men vi "firar" ingen av dem. Och det här är den viktigaste högtiden vi i egenskap av kristna har. Det var i och med påsken som vi fick nåd. Och vad i hela fridens namn hade vi varit utan nåden? Jo, ingenting. Och vad gör vi för att fira det, jo, ingenting. Äter lite ägg precis som HEDNINGARNA gjorde, eller så äter vi lamm som JUDARNA gör. Varför har vi inga egna traditioner? Vad blev egentligen fel?

Det har jag tänkt på, någon som har svar?

Kommentarer
Postat av: Milja

Det är väl inte äggen som börjar värpa utan hönorna? ;P Kan gå med på att äggen börjar värpaS, möjligen xD

2009-04-29 @ 10:48:46
Postat av: Knyttsak

Mycket av de traditioner vi har i Sverige idag är en sorts mix av hedendom och kristendom. När kristendomen infördes jämkades det samman med de traditioner som redan fanns (därifrån kommer bland annat ordet "jul", julafton firas just på julafton, eftersom det låg närmare dagen för asarnas midvinterblot, midsommar finns kvar som högtid och vi äter ägg) för att hålla folket i styr och försöka undvika någon sorts uppror.

2009-05-03 @ 22:22:16
URL: http://knyttsak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0