Svar på fråga. - Varför Gud skapade den dumma mänskligheten.

Knyttsak kommenterade och frågade varför Gud, om han nu är så smart, skapade något så dumt som mänskligheten.

Jag vet inte om frågan var så seriöst ställd eller om hon bara ville skämta. Hur som helst så tyckte jag att det var en intressant fråga. Och det är inte första gången jag har hört den heller. Så jag tyckte att den förtjänar ett svar i alla fall.

Gud skapade jorden, han skapade himlen och allt sånt. Men när han hade skapat alla djur och växter tyckte han att någonting fattades, människan. Någon som kunde ta hand om allt det han skapat. För att vi skulle härska över jorden.

Människor var inte menade att vara dumma. Men Eva åt av frukten (dumma dumma orm säger jag bara ^^) och ja, det var bara det. Hon åt en frukt och förstörde hela Guds master plan. Det var lite fail kan man tycka, men ibland undrar jag om inte Gud gjorde det så för att han skulle få en större utmaning. Jag föredrar definitivt att tänka på det på det sättet. Hur som så blev vi dumma på grund av den där frukten. Vi vände oss bort från Gud och det var i och med det som vi blev dumma, vi började synda (i och med att vi över huvud taget kom i kontakt med synden) och vi började bry oss om oss själva mer än allt annat. Vilket inte är vad vi är skapade för, men vi gör det i alla fall.

Därför är det i grund och botten vårat eget fel. Vad vi borde göra är att vända oss tillbaka till Gud, gå den lilla vägen och försöka ödmjuka oss själva till den grad att vi inte längre bryr oss om oss själva. Men det är svårt, för att inte säga omöjligt, men ja, nåden finns ju där ^^

Nej, nu svamlar jag som en pastor på ett väckelse-möte i afrika. Det känns ju lite misslyckat. Hur som, hoppas du fick svar på din fråga :)

Kommentarer
Postat av: Knyttsak

Jag ställde frågan eftersom jag och en kompis satt och spekulerade över just det tidigare i veckan. Varken han eller jag är kristna (han är ateist, jag är wiccan) och när jag snubblade över din blogg kunde jag inte låta bli att ställa frågan :)



Tack för att du tog dig tid att svara =)

2009-04-25 @ 09:23:14
URL: http://knyttsak.blogg.se/
Postat av: Lisa

tack detsamma :)

2009-04-26 @ 00:54:50
URL: http://lissyngwe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0