Att neka sina barn skolgång.

I förra veckan någon gång så läste jag en insändare i SLA om att moderaterna vill att högskole och universitetsutbildningar ska bli avgiftsbelagda. Exakt varför vet jag inte dock och helt ärligt så kan jag inte komma på en enda anledning till varför det skulle vara bra med en avgiftsbelagd högskole/universitetsutbildning.

Däremot så ställer jag mig precis samma fråga som han gjorde i SLA, nämligen frågan om när man som förälder inte kan låta alla sina barn läsa vidare. Hur säger man som förälder "Nej Wero, du får inte läsa till ingenjör, för jag tänker låta din bror bli ingenjör istället" - Varför ska föräldrar tvingas att välja vilket av deras barn som ska kunna läsa vidare? Är inte det väldigt korkat av moderaterna att anse det?

Jag tycker att det nya "arbetarpartiet" borde se mer till arbetarna än överklassen, för det man gör i och med det här förslaget är att öka klassskillnaderna ännu mer eftersom arbetarklassen inte kommer kunna låta lika många av sina barn läsa på högskola/universitet som överklassen. Det här känns ju lite som ett steg tillbaka i utvecklingen för Sverige. Ett stort minus för Sverige faktiskt.

En av tanterna på mitt jobb kommenterade det här på ett tämligen bra sätt. Först frågade hon vem det vad det var för parti som hade sagt det, jag svarade att det var moderaterna och då blev kommentaren "jo, men det är ju de som kommer ha råd med det." - Hon är cool tanten och hon säger alltid vad hon tycker, därför är hon en av mina nya idoler och moderaterna har än en gång sjunkit ytterligare lite längre ner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0