Spontana tankar.

Jag får väldigt många konstiga tankar som jag ofta behöver berätta för någon för att bli av med. Nu tänkte jag skriva några av dem här.

Igår kväll så smsade Milja mig och skrev "matt 23:24 : > god natt!". Jag slog upp matt 23:24 och fann ett ordspråk som jag och Milja har skämtat om förut. "Ni blinda ledare, som silar mygg men sväljer kameler!" Vilket fick mig att skratta, sen skulle jag och Mikko sova, så det var inte mer med det. Men sen tänkte jag på två saker.
  1. När Sverige först kristnades, what the heck tänkte folk när de läste om kameler? Och gamar och gud vet vad det står om för djur i GT. Jag menar "Vad är en ka..kam...kam-el...kamel?" Jag menar, det var ju inte som att de hade sett en kamel..
  2. Egentligen har det inte alls med ämnet att göra, men tänk vad mycket man skulle ha att skriva om om man bara skrev random saker hela tiden? Typ alla tankar man hade tänkt och så. Eller om man skrev lite om en del tankar. Jag tror att jag ska testa. Lägger upp resultatet här sen kanske ;)

Kommentarer
Postat av: Marcus

Tack du har precis fått mig att gå ur Svenska kyrkan, kände att jag tidigare kunde stödja er på grund av kyrkornas kulturella värde, men de går ju inte ni är ju totalt järntvättade, föresten Sverige är inte kristet! 80% av Sveriges befolkning är inte kristet dessutom är 100 000 Svenskar muslimer. / Marcus

2009-07-11 @ 23:54:44
URL: http://fulanka.blogg.se/
Postat av: tomas

marcus: varför reagerar du så?

för det första - vad i inlägget antyder att wero på något sätt tror att varenda svensk är kristen? "när sverige kristnades" är ett allmänt vedertaget uttryck för den period kring år 800-1100 då munkar från sydeuropa missionerade väldigt aktivt och lyckades göra kristendomen vanligare än asatron (som ju tids nog dog ut helt...).



för det andra - det wero skriver om har egentligen ingenting med dagens svenska kyrka att göra, mer än möjligen att munkarna tillbad samma jesus.



för det tredje - wero är, såvitt jag förstått, inte medlem i svk (åtminstone inte aktiv), utan i efk.



för det fjärde - ditt resonemang blir inte trovärdigare av att du verkar ha fått dina siffror från föreningen humanisterna, som av välförståeliga men svårmotiverade skäl höftar lite hit och dit och påstår sig reprentera svenska folket med sina totalt knappt 5000 medlemmar...



slutligen, wero: de tänkte inte alls på vad kameler var för något, eftersom de inte förstod latin och därmed sannolikt inte fattade särskilt mycket av det kristna budskapet öht. jag tror inte att kamelerna genom nålsögat låg som högsta prio för munkarna att försöka förklara...

2009-07-12 @ 02:33:39
Postat av: Marcus

Orkar inte kommentera allt detta, visst okej, jag visste inte att hon inte var medlem ur Svenska kyrkan. Men jag tycker fortfarande att troende är hjärntvättade och lever i en fantasivärd, men det är jag det.

På svar om att Sverige är kristet, är väl medvetet att hon inte skrev det men överlag så är detta synen bland kristna att så just är fallet, och drog därmed wero över en kam, så visst den ger jag dig.

Återigen svar på det andra, kommentaren handlade inte om just denna blogg del, utan att hon har en blogg där inget skrivs utan att det är guds tankar/vilka/whatever.

För det tredje - spelar ingen som helst roll.

För det fjärde - Källa sifo: http://www.sifo.se/Public/Dynamic/ArticleFile.aspx?FileId=662cc730-2072-460b-8241-dbea9e96d4bd

Dessutom är källan från år 2000, 8% kristna i Sverige, sedan dess har det sjunkit ännu mer.



Sist vill jag bara kommentera Weros blogg, japp erkänner jag blev totalt överkörd. det blev jag verkligen, i allfall med tanke på att jag inte ens han svara på påståendena innan.

2009-07-13 @ 12:04:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0