Svar på tal - igen.

Jag tänker ofta "elaka" saker om personer jag inte känner. Men det betyder inte att det utvecklas till en handling. Jag kan kontrollera det, iaf när det gäller okända. "Varför skulle det vara rätt att tänka massa elaka saker om folk som man inte ens känner?" För att det bara är dina inre tankar. Dina tankar kommer aldrig skada någon, så länge du inte berättar dom eller gör en handling. Alla människor tänker "elaka" tankar, vi kan inte göra någonting åt det. Det är någonting vi anser som fel, dåligt o.s.v. Men vi gör det ändå, för så är människan. Att mäta elakhet menar jag med att du typ, känner dig dålig? för att ha tänkt en elak tanke (vilket iof inte är något direkt dåligt), medans det finns folk som går och slår ner andra folk och ännu värre saker. Egentligen tycker jag man inte borde kunda mäta elakhet eller någonting annat, men jag gör det ändå. (Ja, jag var nog lite snabb i min kommentar. Har lite svårt att få fram vad jag menar.)

Det handlar inte om attdet måste bli en handling som i att man säger det till folk "IRL" utan snarare om att man faktiskt dömer folk, och blir en dömande person (precis som T skrev som kommentar på föregående inlägg). Och att vi blir dömande personer får effekter på omvärlden på så sätt att vi ser ner på folk, och sånt går inte att dölja, vi kan börja säga "elaka" saker till folk (det märks också), vi kanske till och med slutar umgås med en människa eftersom vi tänker massa nedlåtande saker om personen i fråga och därför får en bild av personen som en "dålig" person. Kan du fortfarande helt ärligt säga att du inte gör handlingar av vad du tänker?

Beträffande olika grader av elakhet så kan jag tycka att det faktum att jag tänker en elak tanke och det faktum att folk slår ner varandra kanske dels uppmärksammas på olika sätt men framförallt så har det olika mycket konsekvenser för olika många människor, och det är nog det som vi borde fokusera på först och främst i så fall. Men alla synder är lika grova i Guds ögon, så det spelar ingen roll om jag tänker något elakt om en människa eller om jag mördar någon, jag är fortfarande lika mycket syndare.

Den här gången nämnde jag faktiskt Gud så jag ansåg att jag fick lägga inlägget i den här kategorin ^^ xD

Kommentarer
Postat av: F

"Kan du fortfarande helt ärligt säga att du inte gör handlingar av vad du tänker?"



Ibland, ja. Tänker jag att en person verkar lite konstig, dömer jag den. Men jag bryr mig inte. Konstig eller inte, mig spelar det ingen roll. Stör jag mig på någon person är som den är, så stör jag mig - men jag gör ingenting åt det, bara undviker den.



Jag ser inte elakhelt som någon synd. Bara hur människan är. Vi är gjorde som vi är, varför ska vi må dåligt och bestaffa oss för att vi är så?

Där kommer graderna in. En tanke skadar inte, ett slag gör.



" men framförallt så har det olika mycket konsekvenser för olika många människor, och det är nog det som vi borde fokusera på först och främst i så fall."



Vad menar du? O.o

2009-03-18 @ 18:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0