Temadagen och hur givande den var...

Vi hade temadag idag i skolan. Det var helt okej. Det var den sämsta temadagen vi har haft enligt mig, men det funkade. Dagen bestod av 4 föreläsningar.

  1. Den första gavs av en snubbe från markstridsskolan. Han pratade om varför man gör utlandstjänst inom militären. Vad det är bra för osv. Visst, han sa en del vettiga saker, men samtidigt så tror jag inte på det här med militär i största allmänhet, jag tror på kärlek. Kärlek och inget annat. Och man föder inte kärlek genom våld, eller vapen för den delen.
  2. Andra föreläsningen gavs av en snubbe från IOGT-NTO, som är ett sånt där förbund som man har hört talas om men aldrig riktigt fått reda på vad de gör, men det är tydligen ett nykterhetsförbund som arbetar med sociala frågor och sånt vad det gäller alkohol och droger. Snubben som pratade hade blivit inringd igår eftersom biståndsingenjören som skulle ha kommit hade blivit sjuk. Så, resultatet blev en lite rörig föreläsning som handlade om hur alkohol håller kvar folk i fattigdom. Det var väl intressant, men jag tyckte inte att han sa något som jag inte hade hört förut..
  3. Tredje föreläsningen var definitivt dagens bästa. Ett par tjejer i IBs pappa föreläste om sociala skillnader i olika länder och hur det är att flytta mellan olika länder, typ, det är svårt att säga exakt vad folk säger liksom ^^. Men det var bra. Hans poäng var väl ungefär att vi skulle ta chansen när vi får den. Det var bra, det fick mig att vilja åka bort någonstans och så fick det mig att tänka på den vackra naturen vi har i Sverige.
  4. Den sista föreläsningen var tillsammans med den andra dagens sämsta (de var dåliga på olika sätt så jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken som var sämst..), det var en brud som pratade om sommarlovsentreprenörerna. Ni vet, man kan få starta ett företag över sommaren med hjälp av dem. Hon var en rätt bra talare (hon jobbar med sånt vanligtvis också lät det som..) men jag tyckte inte att hon hade något som passade mig att säga, dessutom så handlade det väldigt mycket om kreativt tänkande, vilket jag inte känner mig i behov av mer av..
Totalt så får dagen i alla fall godkänt men de andra temadagarna har som sagt varit bättre..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0