Kristna och muslimer.

Kristna säger väldigt ofta att muslimer är dumma i huvudet osv. (nej, man säger det inte rakt ut, men man antyder det på ett väldigt fult sätt.)

Jag å andra sidan blir mer och mer imponerad av islam i största allmänhet.

Jag menar man hör muslimer avsluta ett helt vanligt samtal med ن شاء الله; (In šaʾ Allāh), vilket betyder ungefär "Om Gud vill", vilket får mig att se på islam som en väldigt ödmjuk religion. De har accepterat Jesus som en profet, vi har inte direkt accepterat Muhammed, vi har inte ens accepterat judarna ordentligt och utan judarna hade det inte blivit några kristna. Men muslimerna lyckas med det, att acceptera andra för det de faktiskt är.

Det här är bara en av många anledningar till att jag är imponerad av Islam. Kvinnor som är muslimer och har valt att bära slöja imponerar mig också väldigt mycket, jag menar, de slipper bli tittade på som om de vore någon form av sexobjekt, folk kan få se dem för vad de egentligen är istället. Vilket är grymt. Har någon tittat på en kvinna med slöja och tänkt på att de oftast (det där klart att det finns undantag, men det finns det alltid så what the heck..) ser väldigt lyckliga ut. Jag tror att det beror på att de har möjligheten att bli sedda på ett annat sätt. Sen har vi här i Sverige väldigt mycket fördommar om muslimer och jag tror att vi behöver öka medvetenheten om Islam och vad muslimer egentligen gör, för det är ju inte dirket som att alla muslimer är självmordsbombare även om det är vad media vill ge sken av ibland.

Nej, i och med det här så vill jag säga att vi kristna behöver titta lite extra på alla muslimer här i världen och fundera på vad det egentligen är de lyckas med som vi inte lyckas med. (Vill ni ha en hint? "The greatest single cause of atheism in the world today is Christians, who acknowledge Jesus with their lips and walk out the door and deny it with their lifestyles")

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0