"Blir du av med dina egna problem om gud förlåter dig?" - svar på kommentar

Jag tror på en förlåtande, nådig gud, en gud som när vi uppriktigt vänder oss till honom och säger "Gud, förlåt mig för det här" så gör han det. Jag tror på en gud som visar nåd mot människor. Han älskar oss människor och när vi gör fel så brister hans hjärta, precis som när vi sårar en människa så sårar vi Gud, men vi gör det så mycket mer eftersom Gud älskar oss så mycket mer.

Jag blir inte av med mina egna problem bara för att Gud förlåter mig - men det är, i alla fall för mig, mycket lättare att förlåta mig själv om jag vet att Gud har förlåtit mig. Jag har mycket lättare att förlåta mig själv när min övermakt och min frälsare redan har förlåtit mig. Men det är klart att det är svårt.

Vad det beträffar att göra något bra för att förlåta mig själv så tror jag inte att det fungerar. Det känns väldigt mycket medeltid att man får ett straff att avtjäna för sina synder - det är inte alls vad kristendomen egentligen förespråkar. I Bibeln står det att Gud förlåter oss när vi ber honom om förlåtelse, det är allt, det krävs inget mer, men vad kyrkan under medeltiden kallade för botgöring nämns inte i Bibeln. Det är ren och skär bullshit att vi skulle behöva straffas för ett brott som Jesus redan har tagit straffet för.

Hur känner du att du är förlåten av Gud? Det är inte som att man alltid känner sig förlåten av Gud, men om någon man känner, en vän, förlåter en för något dumt man har gjort så känner man sig inte alltid förlåten heller. Men man är förlåten ändå, det var ju därför Jesus dog på korset - för att vi skulle bli förlåtna. Han förlåter alltid, även om det är svårt att förstå.

Vad har det här med dopet att göra då? - Egentligen ingenting, eller allting. Ingenting alls eftersom det kanske inte spelar någon roll, Gud förlåter alla som uppriktigt ber om förlåtelse. Men varför döper vi oss i så fall? Om dopet inte spelar någon roll? Om Gud redan har förlåtit oss?

Det handlar inte om det - det handlar om att visa för omvärlden att "jag tänker följa Jesus resten av mitt liv" och att på sätt och vis skriva ett kontrakt med Gud för att visa att det är honom jag vill följa. Det handlar också om att vi på sätt och vis klär på oss Jesus kläder och får en del av honom i oss och genom det så får vi del av anden för att på så sätt kommer vi att kunna göra samma saker som Jesus gjorde och större saker ändå. Det är inga småsaker vi pratar om utan det är stora saker man får möjligheter att göra - genom att bara välja Guds väg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0