Gud ger oss frihet och förtroendet att välja själva.

Igår när jag var på Alphan så sa han som var där och föreläste att "Gud ger oss förtroendet att välja och han välsignar det vi väljer om det inte är käpprätt åt helvete".

Det här handlar självklart inte om de större valen här i livet, eller visst - han låter oss välja, men i de fallen så finns det ett rätt och ett fel, mer om det senare. Men när det kommer till mindre saker så ger han oss ett fritt val - där vi själva får välja vad vi vill göra, om vi vill gå till ICA istället för Coop så är det okej men han hade tyckt att det var lika okej om vi gick till Coop i alla fall, det spelar liksom ingen roll.

Större val då, hur blir det med det fira valet där då? Jag tror att Gud har en plan, en utstakad väg som han vill att vi ska gå, längsmed den vägen så finns det olika avtagsvägar (val), vi får friheten att välja själva, men bara ett är helt rätt. Om vi nu skulle välja fel, vilket händer alldeles för ofta, så får Gud helt enkelt planera om och det finns alltid en väg tillbaka till den rätta vägen. Men det kommer att påverka oss negativt under tiden, eftersom det inte är det som var tänkt för oss.

Vart ville jag komma med det här? Troligtvis så ville jag komma till att kristendomen inte hindrar oss från fria val, man tror bara att det finns en "rätt" väg att gå i vissa fall - för att underlätta för oss som människor och låta oss slippa onödigt lidande.

Kommentarer
Postat av: Julia

hej Wero! har äntligen fått tummen ur och har läst lite i din blogg, men jag fastnade för denna eftersom det var det vi pratade om i tisdags. Anyway...såg "Guds tre flickor" förut på webben (Suzanne Rutger spelar Gud) och där pratade hon faktist om val vi gör i livet. Hon (Gud) sa att hon bara hjälper oss på traven ibland när vi ska göra ett val. Make sense? Jag tycker det iaf. =) Btw, din blogg är bra. (y)=)

2009-11-05 @ 22:09:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0