Ytterligare ett svar på kommentarer (den här gången till Jenny och anonym)

Jenny: Vad du menar är alltså att bara för att det är en orättvisa så måste det vara en mänsklig rättighet? Det är klart att det är orättvist, men det hör inte hit. Det är orättvist att jag inte får precis allt jag pekar på av mina föräldrar - det är inte en mänsklig rättighet att få allt man pekar på för det.

Den kristna kyrkan är finns till som en plats för tillbedjan och för att prisa Gud, inte för att det ska vara "fint". Finheten har ingenting med saken att göra. Om man gifter sig i kyrkan så bör man ha någon form av tro på Gud och Jesus, eftersom man faktiskt står där och ber Gud välsigna ens förhållande. Jag förstår faktiskt inte varför man, utan tro på Gud, skulle vilja ha hans välsignelse (vilket jag skrev i ett av mina tidigare inlägg också...). Egentligen så tycker jag att kyrkan bara borde viga folk med en tro på Gud, men eftersom prästerna i SVK knappt vågar prata om Gud så är det väl svårt för dem att veta.

Precis som t skrev tidigare så är det inte en mänsklig rättighet att gifta sig i en kristen kyrka, det är en mänsklig rättighet att tillhöra vilken religion man vill. Jag personligen tycker att det känns rätt fånigt att en tvåtusenår gammal religion ska behöva ändras bara för att en minoritet av vilken majoriteten inte ens tillhör religionen tycker att det är diskriminerande att de inte får ta del av ett av religionens sakrament (det heter inte sakrament inom protestantismen, men jag kommer inte på vad det heter). Det känns lite som att man, återigen, gnäller för gnällandets skull.

Anonym: Sen när blev homosexuella och homosexualitet samma sak? Homosexualitet är en synd, därmed inte sagt att Gud inte älskar homosexuella lika mycket som han älskar alla andra. Det finns inga synder som är värre än några andra, det finns inte heller någon syndare som är värre än någon annan i Guds ögon. Däremot så finns det folk som tar emot Jesus och tror att han befriar dem från sin synd och det finns dem som inte tror på Gud. Om man tror på Jesus så blir man friköpt från synden, det spelar ingen roll vad man gör för dumheter - Jesus dog för dem och han tog straffet. Tar man inte emot Jesus så dog han fortfarande för synderna, men han dog förgäves för personen i fråga kommer fortfarande få dö för dem själv. Men Gud gör ingen skillnad på homosexuella och hetrosexuella - han gör inte heller skillnad på synd och synd, men han välsignar inte synden.

Kommentarer
Postat av: Kim

FAN VA gött jag ska börja synda lite mer sålänge jesus tar mitt straff ju, mne varför finsn helvetet då om alla synder betalas av jesus?

2009-10-19 @ 22:32:46
Postat av: t

priset för alla synder kan betalas av jesus - men det betyder inte att priset för alla synder faktiskt betalas av honom.



tänk dig gud som domaren i en rättssal, och människan som den åtalade. gud är rättvis, och måste därför döma människan - och bötesbeloppet blir så högt att det inte finns en chans för henne att betala ur egen ficka.

men så fort gud klivit ner från podiet tar han fram sitt privata checkhäfte och skriver ut en check på hela summan. pengarna måste betalas, men gud erbjuder sig att göra det. det är dock inte gud som väljer ifall människan tar emot checken eller inte - det väljer hon själv.

2009-11-01 @ 22:21:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0