Att våga misslyckas.

Jag är väldigt rädd för några saker här i världen, en av dem är definitivt att misslyckas, men idag har jag åstakommit två misslyckanden. Ett poäng från MVG på matte provet, som jag i och för sig trodde att det gick sämre på så det var okej. Sen fick jag VG- på mitt svenska B-tal, vilket väl är okej egentligen, men det sabbade ALLA mina chanser att få MVG på kursen typ, vilket gjorde mig väldigt frustrerad, för jag vet att jag hade kunnat fixa ett MVG på det. Nu pratade jag i och för sig med min lärare innan och vi gjorde en deal på hur jag ska lösa det och det kommer gå fin-fint tror jag!

Hur som helst, för tillfället så funderar jag på det här med att misslyckas. Och jag har hört så många gånger att man ska våga misslyckas, jag förstår varför man borde lära sig att misslyckas - hur lär man sig saker annars egentligen? Men, helt ärligt nu, det är av att de bästa sätten att lära sig något på, att prova och att misslyckas. Personligen så önskar jag bara att jag kunde misslyckas med något av lite mindre vikt, en övningsuppgift eller något i den stilen.

Hur som helst - varför är det då viktigt att misslyckas? Dels så handlar det om precis det jag skrev om förut, att vi behöver misslyckas för att lära oss. Dessutom så uppmanar Bibeln till att vi ska misslyckas, eller visst, det står inte "Ni skola alltid misslyckas med det ni tar er för", men Bibeln handlar om misslyckade människor, rakt igenom. Titta på Mose var mördare och han stammade - inte så lyckat om man ska leda ett folk kanske. David var liten och klen - inte heller så lyckat om man ska styra ett land. Gideon hade dåligt självförtroende och hävdade att han var den minsta av de minsta - honom valde Gud till att besegra Midjaniterna med bara 300 män utrustade med basun och lerkruka. Ser ni mönstret? De människor som har misslyckats mest, de som inte klarar av någonting, dem väljer Gud ut, det är dem han låter flytta berg, det är de som väcker döda till liv och det är de som räddar sitt folk från undergång. Därför är det viktigt att misslyckas, jag tror att våra misstag och våra misslyckanden är Guds sätt att pröva oss inför vad han faktiskt tänker se till att vi lyckas med, bara vi vågar lita på honom och göra som han ber oss.

Kommentarer
Postat av: lillblondin

Sv, Fyfan,. hur orkar du vara i skolan så länge utan att ha något att göra?

2009-09-17 @ 01:19:37
URL: http://againstallodds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0