Lovsång och funderingar.

Jag har lyssnat på radio i min mp3 den senaste veckan för att jag har varit lite trött på musiken jag har på min mp3, men nu när jag åkte hem ikväll efter att ha varit på vårt informationsmöte med projektarbetet så valde jag att sätta på lite musik i alla fall eftersom det inte var något vettigt på radion. I alla fall så består musiken i min mp3 mer eller mindre av lovsång, det är typ hälften lovsång och hälften annan musik, varav typ hälften av den är kristen. Och när jag satt där på bussen och lyssnade på "Din nåd är allt jag behöver" så blev jag så fruktansvärt fridfull, sådär fridfull som man bara kan bli när man  inser hur mycket man har att vara glad över och hur tacksam man är över det man faktiskt har. Jag bad resten av vägen hem, vilket gjorde mig allt mer glad.

I alla fall - funderingar, jag läste en tråd på helgon alldeles nyss där trådskaparen skrev att hon inte förstod hur det fungerade att tro på Gud. För så fort man fick problem så skulle man ju skylla på att man hade gjort fel och att Gud straffade en, för det var ju det det handlade om att kasta sina problem på Gud.

Jag blev lite förvirrad och orolig för att det här skulle vara ett vanligt resonemang och kände att jag var tvungen att ta upp det här i bloggen - det är inte så det fungerar. Att kasta sina problem på Gud innebär att när du gör fel här i livet och får problem - då är det du och ingen annan som har försatt dig i de där problemen genom att någonstans välja "fel". Att då kasta sina problem på Gud innebär att man låter honom lösa problemet genom att man ber, och på så sätt så kanske man får en snilleblixt och ser en lösning eller så löser det sig på något annat sätt. Hur som helst så löser Gud problemen när man ber honom om hjälp med det - det är grunden till kristen tro, det är där den kristna tron har sin grund och oavsett vad du har trott tidigare så vill jag att du när du har läst klart det här ska veta att det INTE är Gud som straffar dig när du gör fel, han skulle aldrig göra något sådant, det förstör ju principen med nåden och med hela kristendomen.

Kommentarer
Postat av: Ramzez

självklart så är man ansvarig för sina egna handlingar

sedan så finns det ju vissa psykologiska mekanismer som gör att man agerar på ett visst sätt



att vi sedan har en viss annorlunda syn på saker och ting än ni är väl en helt annan sak

2010-01-23 @ 21:33:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0