Pengar och lycka.

Vanligtvis så tycker jag inte om människor som anser att pengar gör en lycklig - för jag tror inte att vi kan bli riktigt lyckliga av materiella saker, även om vi kan få en viss lycka av dem.

Men i går så blev jag faktiskt lycklig av pengar. Vi hade nämligen fått in 2 000kr från Elimkyrkan i Skövde till projektarbetet. Gissa vad det innebär? Jo, precis - Lejonprojektet kommer att få ihop en gudstjänst! Nu fattast det nämligen bara 1200kr och de pengarna kan vi tänka oss att betala själva om det skulle vara så. Men frågan är om det var pengarna i sig eller tanken på att vi kommer att lyckas som gjorde mig så glad? Jag tror nog mer på tanken av att lyckas. Men det i sig är lite tragiskt.

Att lyckas borde inte betyda så mycket, men det gör det. Ett annat exempel var att jag sökte högskola igår. Inga problem med det - det gick finfint, Civilingenjörsprogrammet i robotik, 300hp, helfart, blandade tider. MEN - rädslan för att inte lyckas finns där hela tiden. HELA tiden. Jag kommer vara själv i västerås, själv, jag hatar att vara ensam. Och i Västerås av alla ställen? Det enda jag vet om den staden är att de har ett IKEA, flera mcDonalds, ett bar burgerking och minst ett SubWay. Dessutom vet jag att de har en pizzeria som säljer pizzor med tomatsås, ost, frukt och choklad på. Mer vet jag inte. Där ska jag bo, mitt i allt det där. Herre, hjälp mig. Jag behöver din hjälp just nu, desperat.

Ja, jag tror på en gud som när jag behöver hans hjälp finns där för mig, men också på en gud som skrattar med mig när jag skrattar, som igår när pengarna fanns på kontot - jag lovar att guds leende var minst lika stort som mitt. (Ni skulle se bilden av det jag har i mitt huvud) Förresten så tror jag att jag ska skriva ett eget inlägg om hur jag ser Gud. Jag kan ha gjort det tidigare, men min bild av honom har nog ändrats rätt mycket senaste tiden...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0