F1 for dummies!

Vet ni vad Formel 1 egentligen är? Det är en av världens snabbaste bilsporter! Det är inte alls bara bilar som kör runt, runt och runt som många tror - jag och Tommy brukar säga till folk att det är Nascar folk tänker på då. Nej, F1 är en taktiksport där allt handlar om precision och ett depåstopp som tar 0.2 sekunder för lång tid kan kosta dig segern.

Bilarna:
Bilarna ser ut ungefär såhär:

(bilden är en gratis wallpaper som jag har på min dator..)

Det här är några av världens snabbaste bilar, de går i över 300km/h på rakorna och har för tillfället en V8 med en cylindervolym på max 2,4liter. Nu vet ni troligtvis inte vad en V8 är, men lite kortfattat så är det en motor med 8 cylindrar som sitter som ett V. Dessvärre är F1-motorer såpass kompakta att det inte ger så mycket att titta på en bild av dem - därför ger jag er inte ens en bild. Det var nog om bilarna tror jag, jag hade kunnat dra mått och sådär för er - men jag känner inte att det är värt det, vill ni ha det så får ni fråga :)

Det finns dock några saker ni måste veta om en F1-bil, de har numera en rörlig del på bakvingen som man kan fälla upp för att minska trycket neråt (som gör att bilen går att styra, det kallas downforce) och istället öka topphastigheten. Den går bara att ha uppfälld på raksträckorna, man kan nämligen inte svänga ordentligt annars. Bilarna har också något som kallas KERS, Kinetic Energy Recovery Systems, ett system som sparar den energi som blir över vid inbromsningar i ett batteri för att sedan använda den till att ge föraren extra hästkrafter under 7 sekunder på varje varv genom att han trycker på en knapp.

Däck:
Det är Pirelli som levererar däck till Formel 1. Däcken är viktigare än man kan tro, ju mjukare gummit är desto snabbare kan man köra, men däcken håller också kortare om gummit är mjukare. Är gummit hårdare så håller det längre - men det blir också lite långsammare, för en F1 bil så brukar det skilja mellan 1 och 2 sekunder mellan hårda och mjuka däck. Det finns 4 olika hårdheter på däck, men man använder bara två per lopp. Däcken finns i följande gummiblandningar utan mönster hårda, medium, mjuka och supermjuka däck och det är FIA (internationella motorförbundet) som bestämmer vilka däcktyper som får användas i vilket lopp. De vanliga däcken har inget mönster, de är så kallade slicks som istället ska ge bra grepp på vägen. Vid blött väglag använder man istället "intermediates" (används om det är blött, men inte något stående vatten på banan) och "wet" som används om det är riktigt blött, de har kapacitet att flytta 70 liter vatten i sekunden. Blir det för blött på banan bryter man dock loppet för att förarna ska se något.

Stall:
Stallen är de företag som ligger bakom förarna, det är de som bygger bilen, samlar sponsorer, ordnar träning för förarna, betalar förarnas lön etc. Precis som en fotbollsklubb t ex. Varje stall har två förare som kör varsin bil i loppen.

Tävlingen:
Varje år så kör man ett antal lopp, i slutet av varje lopp så delas det ut ett antal poäng. Ettan i loppet får 25 poäng, tvåan 18, trean 15, fyran 12, femman 10 osv. ner till 10:e plats där 10:an får 1 poäng. Poängen sammanställs sen i en tabell, den som har flest poäng efter sista loppet på säsongen (som i år är 19 lopp lång) vinner VM-titeln. Det finns även ett konstruktörs-VM, där varje stall tävlar på samma sätt, man lägger då ihop alla poäng som de bägge förarna i stallet har fått under säsongen och det stall som har fått flest poäng vinner.

Helgen:
En F1 helg består av två träningar på fredagen, en träning på lördagen, ett kval på lördagen (uppdelat i Q1, Q2 och Q3) samt ett lopp på söndagen. På träningarna så testar man bilen och försöker hitta de bästa inställningarna till kval och lopp (vilket inte kräver helt och hållet samma saker, bilen måste vara snabbare på kval och stabilare på loppet). Under kvalet så kör alla bilar 20 minuter  i Q1, de 17 snabbaste (av de 24 startande) får sen köra i Q2 medan de som var långsammast får den startruta som de ligger på i ordningen, sen upprepas samma sak i 15 minuter under Q2 och de 10 snabbaste går sedan vidare till Q3 där de gör upp om de bästa startrutorna under 10 minuter. Den som gör det snabbaste varvet i Q3 startar först! Sen är det dags för loppet, men mer om det nedan.

Loppen:
Det körs lopp överallt i världen, alla världsdelar utom afrika för tillfället, men det ryktas om ett lopp i Sydafrika om några år - så snart kanske. Loppet består av ett antal varv - någonstans mellan 50 och 80 beroende på hur lång tid det tar att köra ett varv. Vissa banor är långsammare och vissa snabbare, vissa är längre, andra kortare. Exempel på en bana är Hungaroring i Ungern:

Bild: Wikipedia
Siffrorna är kurvnummer, kurva 1, kurva 2 etc. En kurvkombination som kurva 8 och 9 kallas en chikan, kurvorna sitter då mer eller mindre ihop. Kurva 10 och 11 kallas en S-kurva, där man går ut ur ena kurvan precis innan nästa börjar. Kurva 15 kallas för en hårnål, även om de brukar se ut mer som en hårnål annars, nu är det en rätt öppen hårnål, men ni fattar poängen.

Under loppet så får föraren använda KERS när han vill, men DRS (den rörliga bakvingen) får han bara använda när han har mindre än en sekund fram till bilen framför och då får han bara använda den på ett visst ställe på banan, på Hungaroring ovanför så är detta på start och mål-rakan. Man mäter då avståndet i kurva 16 och om man är inom rätt intervall så tänds en lampa på ratten och man kan fälla upp vingen.

Alla förare måste också använda båda gummityperna under loppet, man måste alltså göra minst ett depåstopp, depåstoppet tar tid och det är mycket taktik som ligger bakom när man gör sitt depåstopp. Om det blir blött under loppet och man måste använda något av de mönstrade däcken så sätts däckregeln ur spel, man får då göra vad man vill med däcken och köra på en typ eller alla typer, beroende på vad förhållandena kräver.

Just nu:
Vi har nu kört 11 av de 19 lopp som är inplanerade för säsongen, det senaste i söndags och nu har förarna och teamen tagit sommarledigt i två veckor innan de börjar förbereda för nästa lopp som går av stapeln i Belgien den 28:e augusti. Sebastian Vettel, förra årets världsmästare har ett stadigt grepp om säsongen med 234 poäng framför stallkompisen Mark Webber som för tillfället har 149 poäng. Det ser ljust ut för den unge tysken som vann mer eller mindre alla lopp i början på säsongen, men han har inte vunnit på 3 lopp nu så de andra tar in på honom mer och mer.

Vi är dessutom mitt i Silly Season, förarna skriver sina nya kontrakt just nu, vilket är vad som kommer fylla mina blogginlägg för de närmsta veckorna.

Nu tror jag att er grundläggande F1 kurs är över - hängde ni med? Formel 1-loppen går att hitta på Viasat Motor, en kanal som man får med Viasats sportpaket :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0