Dag 6 - Litteratur

Litteratur - vem vill skriva om litteratur?

Aja, I'll give it a shot..

Jag har alltid älskat böcker, jag har alltid läst mer eller mindre allt. Men genom åren så är det några böcker som har fastnat som jag har läst flera gånger.

First of all: NARNIA! Ska jag välja en bokserie så blir det Narnia böckerna. Historien om Narnia är det mest kompletta jag någonsin har läst i bokväg.

Sen har vi ju naturligtvis the Princess Bride, den finns inte översatt till svenska så vitt jag vet, men den är lätt värd det - vill du ha en komplett saga med allt vad det innebär, mord, svek, kärlek, riddare i blanka rustningar, magi, pirater etc. etc. etc. så är the Princess Bride boken för dig - utan tvekan.

I övrigt så har det den senaste terminen blivit massa fruktansvärt tråkig kurslitteratur, alltifrån Elektronikgrejer till Matematisk analys i en variabel till Jan Skansholms bok Ada från början.

Hur som helst, jag älskar sagoböcker, det ska inte vara fantasy, det ska vara sagor och jag ser en rätt stor skillnad mellan de två, sagor har lyckliga slut, sagor innehåller inte en massa konstiga varelser efter författarens eget bevåg utan håller sig till saker som människan har trott på i alla tider. Jag vill alltså inte läsa böcker med orcher och annat konstigt, men minotaurer och fauner går alldeles utmärkt.

Sen läser jag en del chick-lit också, Marian Keyes till exempel, hon är awesome!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0