Följdfrågor.

De fetstilade frågorna kom som följdfrågor till de andra frågorna.

Är gud allvetande? -
Enkelt svar, JA! Utvecklat svar, förutsatt att Gud är allsmäktig så måste han också vara allvetande och eftersom jag tror att han är allsmäktig så måste han ju också vara allvetande.
Skapade Gud allt? - Ja, jag tror att Gud skapade allt, på ett eller annat sätt. Jag tror inte att det skedde på en vecka - men jag tror definitivt att det var Gud som gjorde det. Världen är för vacker för att vara en slump.
Är gud allsmäktig? - Se ovan; JA!
Skapade gud helvettet? - Ja, annars skapade han ju inte allt...
Skapade gud reglerna om vad som är synder? - Ja, det gjorde han eftersom han vill få oss att bara göra saker som är bra för oss och att vi inte ska göra en massa dumma saker.
Varför vill gud straffa oss? - Han vill inte straffa oss, men man kan inte låta någon bryta regler utan att den straffas och ingen skulle följa regler om det inte fanns ett straff.
Hur kan Jesus ha kontroll över vem som blir förlåten? - Eftersom det är han som får straffet istället, det är inte som att straffet bara försvinner om vi blir förlåtna, någon måste ändå ta det för att det ska finnas någon som helst balans i världen.


Kommentarer
Postat av: Följdfrågor

Gud är allvetande. Kan gud se in i framtiden?

Gud är allsmäktig. Kan gud ha kontroll över människors handlingar?

2011-01-11 @ 19:42:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0