Ny intressant fråga.

Måste bara säga att jag älskar att jag får en massa frågor :D

Om gud nu vet vad som kommer ske i framtiden, då borde han veta i förväg vem som kommer till himlen och helvetet. Spelar då den fria viljan någon roll i himmel och helvetes systemet?

Det är klart att den fria viljan spelar roll - annars hade vi ju inte behövt Jesus alls.

Gud vet vem som kommer komma till honom och vem som inte kommer göra det. Men vi människor kan ju avvika från den väg som Gud tycker att vi ska ta - det är ju därför alla inte tror på Gud. För Gud vill ju naturligtvis att vi ska komma till honom och han jobbar hela tiden för att ALLA ska komma dit, men det är ju vi som bestämmer det. Så Gud vet att du kanske inte kommer tro på honom - men han kommer göra allt för att ändra på det och jag lovar att Gud inte är så trångsynt att han vägrar att ändra sin syn på saker bara för att du ändrar dig till att du vill komma till honom.

GAH, det där blir jätteluddigt - I'm totally sorry - du får fråga igen om du inte förstår vad jag menar, för jag är inte ens säker på att jag fattar vad jag menar...

Kommentarer
Postat av: Fler frågor

"jag tror att han hade kunnat göra mycket mer på jorden om han hade känt för det"

Han vill att vi ska komma till himlen, men han känner inte för att ingripa.

Ändå säger du att gud ser in i framtiden och kommer göra allt för att ingripa för att ändra vår tro. Vilket han aldrig kommer misslyckas med eftersom han kan se in i framtiden. Han ser vad som kommer fungera.

Frågan är då, har gud full kontroll över oss, eller har vi fri vilja?



Jag tänker inte ställa mer frågor om din uppfattning om din tro, jag tänker nu ställa frågan:

Varför tror du på gud?

2011-01-12 @ 14:22:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0