Chocolate chip cookies

Jag bakade kakor igår för att fira att jag hade gjort min första tenta och sådär. Och även om jag nog tyckte att själva bakandet var roligare än kakorna så var det förbannat goda kakor så ni ska få receptet.

Chocolate chip cookies
15 STORA kakor

300g smör
2 1/4 dl socker
2 1/2 dl brun farin
2 ägg 
3 tsk vanillinsocker
7 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4 msk kakao
200 g choklad (grovhackad - blanda vilka sorter du känner för, jag tog bara mjölkchoklad den här gången)

(vill du göra ljusa cookies så tar du bara bort kakaon, vilket jag gjorde den här gången - blev super. Tänkte dock prova med kakao nästa gång...)

Smält smöret. Vispa ihop farin, ägg och vaniljsocker. Blanda sedan i det smälta smöret och vispa in ordentligt. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Fortsätt att blanda tills smeten blir som en stor ”fudgeboll”, ganska seg och kolaaktig, då blandar du till sist i den grovhackade chokladen. Dela upp smeten i 15 bollar (gör dem mindre om du vill ha mindre kakor) och platta ut lite lätt med händerna på plåtar klädda med bakplåtspapper.

Grädda i 175 grader ca 10 minuter. Vill också understryka hur viktigt det är att de faktiskt får stå i ugnen i tio minuter, bakade en plåt lite för kort, vilket resulterade i att jag nu har ett par kakor som är lite degiga i mitten.. inte jättegott :/

Kakorna ska ha flytit ut till ganska stora platta kakor, de är fortfarande lite svällda när de är klara i ugnen men sjunker ihop när de väl kommer ut och får svalna. Låt kakorna dock svalna lite på plåten innan du flyttar dom till ett galler, för precis när de kommer ut från ugnen så är de fortfarande ganska mjuka och kan således gå sönder om du börjar flytta dom på en gång.  Låt dom svalna och sen kan de ev. förflyttas till kylen i en påse eller med plastfolie över. Jag har mina i ett par lådor i kylen.


Kommentarer
Postat av: Tina

Låter gott =)

2012-10-20 @ 17:29:08
URL: http://tinasvardag.blogg.se/
Postat av: Angelika - mamma till William & Nellie

Åh, ingen aning... Det kanske går att göra direkt med. Antog att man satt ner och pratade med mer osv :)

2014-01-27 @ 15:01:44
URL: http://mammaangelika.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0