chokladcheesecake.

I fredags förra veckan var jag och hälsade på mamma och vi pratade om en chokladcheesecake som jag gjorde för ett tag sen. Och ärligt talat, om en efterrätt kan vara heaven on a plate så är det den här cheesecaken. Så jag måste ju ge er receptet (och jag lovade mamma det, men eftersom jag inte vet när vi kan åka ner igen så skriver jag det här innan jag glömmer det).

Jag är ju världens sämsta fotograf och jag orkade inte lägga upp en bit bara för att ta kort på den, så ni får nöja er med en crappy bild på en väldigt god cheesecake.
troligtvis världens godaste cheesecake

Chokladcheesecake
cirka 12 bitar

Botten:

250g double chocolate chip cookies
75g rumsvarmt smör

Fyllning:
400g cream cheese (philadelphia eller liknande)
1 burk crème fraiche, 34% fetthalt (står bara en burk i receptet, jag antog att det var en liten burk och det har funkat utmärkt)
½ dl starkt, ljummet kaffe
200g mörk choklad (jag har använt marabou premium dark milk 70% cocoa - det är min favorit när det kommer till finare choklad och den funkar utmärkt)
2 ägg
3/4 dl strösocker

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Botten: Klä botten av en form med löstagbar kant, cirka 22 centimeter i diameter, med bakplåtspapper. Smörk formens kant. (Jag har hoppat över det här steget och har inte haft några problem alls. Inget har fastnat eller så, men min form är teflonklädd...)
  3. Kör kakorna till smulor i en matberedare. Tillsätt smöret och kör snabbt ihop till en deg. Tryck ut smulorna tunt i formen och rodentligt upp på kanterna. Låt stå kallt i kylen medan du förbereder fyllningen. (Jag har ingen matberedare, Tommy tycker att det är onödigt - så jag har mortlat kakorna och blandat för hand, det funkar det med men det tar lite tid..)
  4. Fyllning: Rör cream cheese och crème freaiche smdigt tillsammans. Rör ner kaffet lite i taget i färskostblandningen.
  5. Bryt chokladen i mindre bitar, smält den försiktigt i mikron eller över vatttenbad och rör ner i färskostblandningen.
  6. Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockretoch blanda ner lite i taget i smeten. Rör ihop till en jämn smet och häll den i formen.
  7. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 35 minuter. Cheesecaken ska vara lite lös i mitten när den kommer ur ugnen, men stelnar sedan i kylen. Lät svalna och förvara den sedan inplastad i kylen. (Gordon Ramsay skriver i ett recept på cheesecake i en av sina böcker att cheesecaken ska vara rinnande i mitten - det är det jag har kört på, då blir den inte riktigt lika stabbig ut mot kanterna och det gillar vi här hemma. Så lite kortare tid, i vår ugn och vi har inte ens varmluft, så tar det ungefär 30, men man får hålla koll på den hela tiden..)

Så, nu kan ni också laga världens godaste cheesecake. Lucky you! Jag ska tina köttfärs till kvällens middag, det blir köttfärsfyllda cannellonis med sallad till :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0